welke invloed heeft de zomereik op de planten die rondom de boom groeien, en heeft de omgeving ook invloed op de groei van de boom?

Ik heb deze informatie nodig voor een school project, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (2)

Om je een beetje op weg te helpen moet je het zoeken in:
- Wat doet het blad dat elk jaar op de grond valt met de bodem om de eik?
- Wat is de invloed van de schaduw onder de boom?
- Wat is de invloed van de droogte onder de boom (die wordt veroorzaakt door het bladerendak en doordat de wortels van de boom veel vocht uit de bodem opnemen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bomen onderling gaat vergelijken m.b.t. de kruinen, merk je dat een eik, indien hij de kans heeft, een zeer brede kruin heeft. Dank zij zijn enorm sterk hout, kan hij takken heel ver opzij laten groeien. En inderdaad schermt hij daarmee in het groei- en bloeiseizoen de bodem onder zijn kruin af van het zonlicht. Minder concurrentie voor zijn wortels, bovendien liggen de eikels zo prima voor het rapen, daar hij pas heel laat zijn bladeren lost. Eiken speculeren namelijk met dit soort vruchten op de ijver van anderen om hun nakomelingen weg te dragen. Volgens sommige evolutiebiologen trekken eiken ook de trukendoos open met hun bladeren. De zomereik heeft een gelobd blad met diepe inhammen. Eikenbladeren verdorren op de tak en krullen daarbij op. Als ze dan loskomen, zouden ze daardoor meer "in elkaar haken". Waardoor er onder eikenbomen, indien ze wat beschut staan, op het einde van de herfst een heel dik en aanvankelijk luchtige laag bladeren ligt. Net als in het hout, zitten er in de bladeren ook veel looistoffen (een soort bewaarmiddel), waardoor ze veel trager vergaan. Dit zouden voor veel andere zaden geen ideale omstandigheden zijn om zich in te nestelen en het tevens makkelijker maken om nog eikels te vinden. Op wikipedia kan je onze zomereik zowat alle relevante info vinden.