Wat gebeurt er precies als er een "schokje" door je heen gaat?

jullie kennen het waarschijnlijk wel.
je zit ontspannen, en ineens gaat er een schokje door je heen.
je maakt van de weeromstuit een schokbeweging, en het is al weer over.
wat gebeurt er nu eigenlijk lichamelijk, als dit je overkomt?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoelt zo een koude rilling?
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, geen rilling.
echt een schokje, waarbij je even een spastische beweging maakt.

Het beste antwoord

Ik heb het idee dat het net zo werkt als zo'n slaapschok: teveel spieren ontspannen tegelijk, en je lijf corrigeert dat direct door die spieren aan te spannen, met eigenlijk net iets teveel kracht zodat je een schokje voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal komen dat soort schokken(hypnagoge schokken) voor in bed tijdens de overgang van waken naar slapen. Ik neem aan,dat je dat bedoelt. Zie de bron.