Als je naar de ogen kijkt in het donker geven ze licht, hoe kan zoiets?

Toegevoegd na 49 minuten:
ik bedoel hierbij de ogen van een hond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Als u 's nachts een paar hondenogen ziet in het licht van uw wagen, dan zult u zien dat deze oplichten.
Hondenogen gloeien in het donker doordat ze, net als bij een kat, achter het netvlies een vlies hebben dat tapedum lucidum genoemd wordt.
Dit is een zeer reflecterende laag cellen waardoor de ogen een extra mogelijkheid hebben om al het beschikbare licht op te nemen.
Bij honden is dit vlies meestal groenachtig geel en dat is dan ook de kleur die je zal zien wanneer ze 's nachts oplichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ogen geven geen licht, maar reflecteren hooguit bestaand licht. Bij sommige dieren, zoals katten, is dat 's nachts goed te zien.
bamibal
13 jaar geleden
Het is inderdaad een reflectie van licht. Je ziet dit zo goed omdat ogen bol zijn. Denk een aan een ronde spiegel, je ziet de hele kamer (met al zijn lampen). In de ogen ziel je de lichtpuntjes dus makkelijk zien.