Hoe verwijdert men een lymfeklier uit het lichaam?

Ik las net dat als men een operatie voor bijvoorbeeld borstkanker heeft, wordt er soms een groot aantal lymfeklieren uit de oksels of lies weggenomen, maar hoe kan je een lymfeklier weghalen uit het lichaam? Ze waren toch te klein om met het blote oog te zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Lymfeklieren zijn zeker wel goed te zien. Bij een operatie t.b.v. borstkanker worden de klieren in de oksel zelfs nog beter zichtbaar gemaakt door ze radio-actief te labelen, en er blauwe kleurstof in te spuiten.
Dan wordt er een snee in de oksel gemaakt, en goed lettend op de zenuwen die daar lopen, worden de blauwste en meest radioactieve lymfeklieren dan weggesneden en opgestuurd voor onderzoek.
Ze variëren meestal van een paar mm tot enkele cm in grootte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

door middel van een kijkoperatie wordt er een camera ingebracht die alles 10 keer vergroot en zo kan de arts ze zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze vroeg zich dit af omdat ze te klein zijn om te zien
dus dat je dat met een camera doet die alles vergroot is wel een goed antwoord
maar bedankt voor je min en geef zelf dan het goede antwoord
andere afzeiken is wel heel makkelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar een "ze"? Ik vind het een goed antwoord.