Gaan je ogen achteruit als je in leest bij weinig licht?

Ik lees vaak in het schemer omdat ik dan te lui ben om toch de lamp aan te doen. Er wordt dan gezegd dat ik mijn ogen verpest, maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Nee, dat is inderdaad niet waar. Je ogen moeten juist meer werk doen dan wat ze in het licht doen en de een heeft er totaal geen moeite mee en de ander word er snel moe van. Ik lees ook geregeld in het donker maar mijn ogen vallen dan wel vrij snel dicht....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat is een fabeltje uit de 70er jaren.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het je ogen zelfs 'traint'.
AWM
14 jaar geleden
Als kind bleef ik nog zo lang mogelijk lezen in bed, ook als de lamp al uit was. Dan ging ik in de vensterbank zitten en probeerde er nog wat regels in te persen bij het licht van een straatlantaarn. "Je bederft je ogen", heb ik vaak gehoord als ik betrapt werd.
Ik heb nu wel een beetje last van nachtblindheid.
Wie zal het zeggen?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet goed om je ogen te veel te belasten.
Je wordt moe en daardoor ga je slechter zien.
Het is wel tijdelijk slechter zicht. Even rusten en het is weer goed. Het is een indicatie voor vermoeidheid.
Het lezen gaat gewoon gemakkelijker met goed licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is een fabeltje uit vroeger jaren. Mijn moeder zei het altijd en ik heb dan ook altijd gedacht dat ik mijn bril daaraan te danken had.
Tot ik toen ik een jaar of 16 was mijn moeder eens zei dat ik er zo'n spijt van had, toen bekende ze dat ze het alleen maar zei omdat ze wilde dat ik ging slapen ipv stiekem in bed lezen...

Wel zullen je ogen eerder vermoeid raken van de inspanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoewel het vaak wordt beweerd dat het slecht voor je ogen zou zijn om te lezen bij te weinig licht, is dat beslist niet zo. Het is echter wel zo dat je je meer moet inspannen om de te lezen tekst te kunnen lezen, waardoor het meer ontspanning geeft bij de juiste verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
coole avatar! je antwoord is al gegeven, dus geen beste antwoord, maar wel +1 erbij