Hoe komt het dat een peer sappiger wordt op de fruitschaal?

Bij aankoop is hij nog hard en droog, maar na een paar dagen zacht en sappig. Waar komt al dat vocht vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Laat ons eerst duidelijk stellen dat het fruit geen vocht bijkrijgt, integendeel met het ouder worden zelfs vocht verliest (denk maar aan het rimpelen van de beschermlaag). De reden waarom het fruit malser en eigenlijk ook sappiger wordt, is tweevoudig.

1) Het vocht wordt door de parenchymcellen vastgehouden, deze gaan met het verouderen stuk, en verliezen zo veel vocht aan de omgeving.

2) De pectinelaag houdt de cellen bijeen. Deze wordt door het enzym pectinase vernietigd. Dit enzym kan bacterieel door bijvoorbeelde Aspergillus aculeatus gesynthetiseerd worden.

Samengevat:

Vocht intracellulair ==========) Extracellulair
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het vocht zit al in de peer maar de celwanden waar het vocht in opgeslagen licht zijn steviger. als de peer rijper wordt worden de celwanden minder stevig en komt het vocht gemakkelijker vrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft te maken met etyleen-gas! Dit gas zorgt voor de rijping van vruchten, verschillende vruchten kunnen elkaar helpen qua rijping. Mandarijn doet weinig passievrucht heel veel! Appels en banaan bevatten ook veel etyleen.

Wil je geen extra rijping: verpak alles apart in plastic

Normale extra rijping: leg alles gezellig samen op de fruitschaal met mandarijntjes er tussen

Extra extra rijping: doe alles bij elkaar in een zak!

Naast rijping zorgt etyleen ook voor de vorming van fruitsuikers, wil je dus snel lekker zoet en mooi fruit maak gebruik van het natuurllijke gas! Elk stuk fruit is anders dus het is geen exacte wetenschap!

Geniet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima!! etyleen is een plantenhormoon dat rijping bevordert. Vaak produceren enkele vruchten in de fruitmand het en bevorderen zo de rijping van achterblijvende vruchten.
Volgens mij is dat het begin van het rottingsproces waarbij plantaardig weefsel onder invloed van bacteriën uiteenvalt in vloeistof, gas en pulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel: ligt de peer bij andere fruitstukken? Dan komt het in aanraking en krijgt het aan waarschijnlijk de zijkant een sappige smaak.