Waarom zijn zwarte schapen zwart?

ligt het aan een andere pigment samenstelling in het DNA of is het iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

Ja het is de pigment samenstelling, de z.g. melanine.

Pigmenten
Speciale cellen, de melanocyten, produceren het pigment melanine, dat bepalend is voor de kleur van de schapenvacht.
Melanine -een complexe chemische stof- komt in de vezels in korrelvorm voor met een
diameter van 0,1 tot 3 micron. De korrels kunnen samenklonteren.
Melanine kent twee hoofdtypes:
Eumelanine -het meest voorkomende type- bestaat uit zwarte en donkerbruine korrels en is verantwoordelijk voor de bruine en zwarte kleuren.
Phaeomelanine bestaat uit geel-oranje korrels en zit in de 'tan' ofwel de zogeheten rode vezels in witte wol.
De overduidelijke kleurverschillen bij schapen (en ook bij andere zoogdieren) worden veroorzaakt door verschillen in grootte, verdeling en dichtheid van de pigmentkorrels.
Zo komt het verschil tussen zwart en bruin voort uit deze verschilen in grootte en dichtheid, terwijl grijs een mengeling is van gekleurde en witte vezels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zwarte schapen hebben een kwade inborst vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een hele goeie vraag doch het antwoord hierop zal telkens weer anders klinken.

Misschien zijn ze helemaal niet zwart maar zien wij ze enkel zo omdat ons waarnemingsvermogen parten met ons speelt of ons in de maling neemt?

Ik schreef afgelopen zomer het volgende gedicht:

***

Hoe zwart is zwart

als zwart uit wit

zal blijken te bestaan

zal Isaac Newton dan

postuum in alle kleuren uitslaan?

G. Maria .X - 19 augustus 2010 - UPDATE: 21 augustus 2010
bron: www.oriconet.com

***

Om maar te zeggen dat Isaac Newton ooit 'ontdekte' dat wit uit alle kleuren van de regenboog blijkt te bestaan.

Wat belet dan te geloven en/of aan te nemen dat er ooit 'ontdekt' wordt dat zwart er niet voor iedereen in Het Universum als zwart uitziet?

Ik laat mij wat deze vraag betreft Verrassen, en jij?

Alvast bedankt voor jouw goeie vraag!

Just Smile & Have Fun!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk gedicht over Newton
Omdat ze anders geen zwarte schapen heten haha. Het werkt het zelfde als dat mensen andere haar kleur hebben blond of bruin of rood. Zo komt dat bij schapen ook voor.