hoe kan het dat een vogel niet uit de boom / van ziin stok valt als die slaapt?

nou zal het misschien best eens voorkomen dat het weleens gebeurt. Maar over het algemeen gezien, waarom vallen ze niet uit de boom als ze slapen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Vogels die veel in bomen vertoeven hebben speciale evenwichtszintuigen die hun helpen om te hippen en te klauteren in bomen. Verder worden zij geholpen door een klemmechanisme in de poten. Iedere keer als een vogel een sprongetje in de bomen maakt, buigen zijn enkels op het moment dat hij neerkomt. Pezen die langs de achterkant van de poot naar de tenen lopen worden dan strak over het gebogen enkelgewricht gespannen. Zodat de tenen zich krommen en de vogel zich als het ware vastklemt op de tak. Zolang de vogel op de tak zit blijven zijn tenen, door dit klemmechanisme gekromd. Zelfs wanneer de vogel slaapt. Komt de vogel overeind, dan ontspannen de pezen weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze hebben tijdens hun slaap nog steeds een goed evenwichtsgevoel, en hun poten die hebben een soort vorm waardoor ze (makkelijker) kunnen blijven staan..
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens het slapen gaat het vogeltje ook door zijn knietjes... en klemt daarbij stevig zijn pootjes om de tak...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vogel klemt zijn poot rondom de tak waarin hij slaapt. Zijn lichaam laat hij over zijn poten heen 'hangen'. Hij laat zich als het ware over zijn pootjes zakken. Zo blijft hij in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vogel valt niet uit de boom, om precies dezelfde reden dat jij 's nachts niet uit je bed valt. Als jij de omdraait 's nachts word je niet wakker, maar je bent er wel onbewust mee bezig waar de rand (of randen) van je bed zijn. Het is voor jou een automatisme, en dat is het voor die vogel ook.

Natuurlijk zit het bij die vogel anders in elkaar dan bij jou. Jij zou waarschijnlijk als je op een tak in slaap viel, eraf vallen. Maar het principe is hetzelfde. Ook in je slaap, bij vogel of mens, functioneren allerlei zaken, zoals evenwicht en orientatie nog prima.