Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is ieder mens gewelddadig?

Evolutionair gezien is gewelddadigheid een eigenschap die de meeste kans op overleven heeft en zou dus in ieder mens aanwezig zijn. Als dat zo is, zou ieder mens onder bepaalde omstandigheden gewelddadig gedrag kunnen vertonen. Dat zit in onze genen. Klopt deze redenering binnen het kader van de wetenschap? (dus geen religieuze verklaringen graag)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
810

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De mens als zijnde een zoogdier zal de neiging wel hebben denk ik.

In onze cultuur hebben we afspraken met elkaar gemaakt dat het beter is om dat niet te doen.

Het voordeel is dat als in principe iedereen zich daar aan houdt, jij dus veiliger door het leven wandelt. Je hoeft niet of in elk geval veel minder continu op je hoede te zijn, zoals een dier.

Dus ook niet-geweldadig-zijn heeft een ego-component: eigenbelang. In de loop van vele 100.000 jaren heeft de menselijke cultuur er een waarde in zichzelf van gemaakt.

Omdat niet iedereen die zomaar aanhangt hebben ze er een 'hogere macht' bij verzonnen om het af te dwingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat van binnen iedereen wel iets van gewelddadigheid in zich heeft, maar de een weet het beter te onderdrukken dan de ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen enkel mens is dat, maar soms kunnen mensen dat worden of soms zijn mensen dat al geworden... Dus waar sta jij in dit rijtje?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel de mens als soort. Als mens ken ik ook de neiging tot geweld, maar ik onderdruk het omdat het in onze cultuur niet wordt aanvaard en omdat ik weet dat het op langere termijn averechts werkt.
In mijn visie is ieder mens geweldadig...

Echter zolang het geen kwestie van overleven is dan zal dit bij het meerendeel van de mensheid niet naar buiten komen. En zelfs wanneer men spreekt over zelfverdediging is er sprake van geweld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding