Ja, maar ze steken alleen andere libelles. Dus een libelle is alleen gevaarlijk als je ook een libelle bent.

Tijdens de voortplanting kan het mannetje namelijk het hoofd van het vrouwtje doorboren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wou nog even toevoegen dat het steken eigenlijk bijten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, libellen kunnen eenvoudig niet steken omdat ze niet over een steekorgaan beschikken.
Libellen hebben bijtende monddelen; een uit twee delen bestaande onderlip en een paar krachtige bovenkaken waarmee ze krachtig bijten. Normaal om insekten mee te vangen maar bij gevaar lijkt me dat ze ook mensen kunnen bijten. Hoe erg dat is zou ik niet weten. nog nooit iemand gehoord/gesproken die dat heeft ervaren.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=3&thread_uid=8448
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de forse monddelen kan een libel hard bijten, maar ze steken niet, zoals wel vaak wordt beweerd.
fremar
13 jaar geleden
Dit is en blijft een hardnekkig fabeltje! Libellen kunnen niet steken of bijten. Om te steken hebben ze simpelweg de middelen niet: libellen hebben geen angel.
Libellen hebben wel kaken, waarmee ze insecten fijnkauwen. Deze kaken zijn bij de meeste soorten te zwak om door de menselijke huid heen te komen. De grootste soorten (bijvoorbeeld grote keizerlibel) kunnen dit wel, maar ze zullen dit nooit als verdedigingsmechanisme gebruiken. Pas als je ze vangt, in de hand houdt en een vinger tegen de kaken aanhoudt, maken ze happende bewegingen als reflex. Alleen bij de grote soorten zou dit dus een sneetje kunnen opleveren.