hoe kun je een amaryllis twee keer per jaar laten bloeien?

ik heb gelezen dat je een amaryllis het hele jaar door kan laten bloeien. hoe werkt dat en welke behandelingen zijn vereist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (1)

Dit is helaas niet correct. De bloei van een amaryllus kost veel energie, en de plant heeft maanden nodig om weer op krachten te komen.

Zodra de bol weer vol en stevig is, laat je de plant uitdrogen. Het loof sterft af. Vervolgens moet de bol enkele weken koel en donker bewaard worden (Kelder, koelkast, schuur) waarna je hem kan oppotten. Hij zal weer uitlopen en als de bol ver genoeg gegroeid was, ook bloemen geven.

Dit KAN je natuurlijk wel elke 4-6 maanden doen, maar de kans is zeer groot dat er of geen bloemen aan komen OF dat er slecht een 'trompet' aanzit.

Toegevoegd na 44 seconden:
-- je kan natuurlijk wel het hele jaar door deze behandeling toepassen om zo bv in Augustus amaryllus bloemen te hebben. Echter, dezelfde plant zal dan niet nog een keer bloeien dat jaar.