Kunnen dieren instinctief een strenge winter aan voelen komen.?

En met name dieren die nu al een wintervoorraad aan het aanleggen zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
jc54
13 jaar geleden
Die kijken ook naar Piet Paulusma. Oant môn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eef, volgens mij kan dat wel. Dieren zijn helemaal afgestemd op de natuur (iets dat wij mensen helaas allang kwijt zijn). Waarom denk je dat dieren al uren voor bv een tsunami/aarbeving vluchten en wij mensen ons sukkelig door huizenhoge golven laten overspoelen? Let gewoon eens goed op je hond/kat: bv verharen ze vroeg/laat? Er is veel over te zeggen, maar ik laat het hierbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scarlet101: dat vluchten voor een aardbeving e.d. is goed te verklaren: die beesten voelen de trillingen al.

Het beste antwoord

Dieren doen net als mensen, alleen dan niet wetenschappelijk. Ze weten dat het kouder gaat worden, dus zullen ze hun instinct volgen en een voorraad aanleggen, of wegvliegen naar het zuiden, of diep onder de grond kruipen.
Ze reageren gewoon op de temperatuur en de weersomstandigheden en de stand van de zon, zoals ze die waarnemen. Er is geen voorspellende waarde aan het gedrag van dieren: hooguit dat ze ook vinden dat het nu herfst is en dat dus de winter er aan komt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Dat kunnen ze niet. Alle dieren die een wintervoorraad aanleggen zijn daar al een poosje mee bezig hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Als de winter erg streng is gaan de zwakkeren gewoon dood. Er is geen manier om het weer te voorspellen op lange termijn. Instinct is iets dat leuk klink maar het is gewoon een onbewust gedragspatroon. Daar zitten geen bijzondere gave in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je met "instinctief" hun natuurlijke,fysieke reactie op veranderende weersomstandigheden en temperatuurdaling bedoelt,dus hun fysieke reflexen die zich dan vertalen in handelen om zichzelf (en hun jongen) een warme en veilige schuilplaats te verschaffen,alsmede eventueel een voedselvoorraad aan te leggen (b.v. eekhoorns),dan is dit inderdaad "instinctief"te noemen.

maar wanneer je een soort van "voorgevoel" bedoelt,is het antwoord ondubbelzinnig "nee" (tenminste: volgens de huidige kennis der levenswetenschappen).