Sinds waneer is pluto geen planeet meer?

Ik weet dat een paar jaar geleden pluto geen planeet meer is maar een dwergplaneet. Maar sinds waneer is pluto geen planeet. En mischien weet je ook waarom pluto geen planeet meer is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Sinds 24-08-06

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is een definitiekwestie... What´s in a name?

Maar astronomen hebben de planeet onder de loep genomen en geconstateerd dat Pluto dus niet aan de richtlijnen voldeed en derhalve van de lijst van planeten geschrapt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er 'achter' Pluto ook wat brokken, gruis en puin is dat in een baan om de zon draait, en om de discussie te voorkomen of dat dan ook planeten zijn, hebben ze Pluto maar gedegradeerd tot dwergplaneet. Dan is alles wat kleiner is dan Pluto zeker geen planeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgaande van de huidige definitie is Pluto nooit een planeet geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is sinds wanneer we Pluto geen planeet meer noemen. Wat het is, is inderdaad een definitiekwestie.

De reden is dat Pluto behoorlijk klein is, zelfs zo klein dat er asteroïden zijn met een vergelijkbare grootte. Die laatste kunnen we nog maar sinds kort meten.

Nu duikt dus het probleem op: als Pluto een planeet is dan zijn aardig wat asteroïden het ook. Nemen we er dus een onbekend aantal duizenden planeten bij of laten we Pluto vallen?

De Astronomische Unie heeft voor het laatste gekozen.