Roodverschuiving in het Doppler-effect. Kan iemand dit heel eenvoudig uitleggen?

Ik worstel al jaren met de wiskundige -natuurkundige formules , maar zijn essentieel in het bestuderen van ruimte-objecten

Toegevoegd na 4 minuten:
Liefst een heel simpel voorbeeldje om het principe te onthouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar deze vraag...
http://www.goeievraag.nl/vraag/volgens-einstein-lichtsnelheid-absoluut-doppler.86349

Het beste antwoord

Denk aan een ambulance die naar je toe rijdt. Je hoort een relatief hoge toon. Wanneer hij je passeert, wordt de toon ineens een stuk lager. Wat is hier aan de hand? Omdat in eerste instantie de geluidsbron naar je toe beweegt, worden de geluidsgolven in elkaar gedrukt. Omdat de geluidssnelheid hetzelfde blijft, hoor je een hogere toon (de frequentie is hoger). Wanneer de geluidsbron van je af beweegt, worden de geluidsgolven uit elkaar getrokken. Dan hoor je een lagere toon. De lagere toon die je hoort is rood-verschuiving. Hetzelfde gebeurt immers met een licht bron dat een relatieve beweging heeft ten opzichte van de waarnemer. Dan worden de golven langer. Rood heeft de langste golflengte van het zichtbare spectrum. Daarom heet het ook zo. Andersom heet het blauwverschuiving, omdat blauw de korste golflengte heeft van het zichtbare spectrum.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is... Zie de plaatjes in het wikipedia article om het een beetje te visualiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op deze website staat het redelijk eenvoudig uitgelegd:
http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/doppler.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Geluid werkt op dezelfde manier.
Een object dat naar je toekomt, drukt als het ware een veld met geluidsgolven in elkaar. De toppen liggen dus dichter bij elkaar; de frequentie wordt hoger...
Achter het object gebeurt het omgekeerde: de golven zijn uit elkaar getrokken -> toppen liggen verder van elkaar af -> lagere frequentie. Een auto die voorbij komt hor je met een relatief hogere toon/geluid op je afkomen en vervolgens wanneer hij voorbij komt, veranderd het geluid in een lagere toon. Met licht gebeurt hetzelfde. Hier 'klinkt'het niet hoger/lager maar zal het licht verschuiven in de spectrum.
Richting infrarood wanneer lager (Object verwijderd zich) en richting ultra violet wanner het naar je toe beweegt (hogere frequentie).