kan de lichtsnelheid overtroffen worden wanneer een raket die 60% van de lichtsnelheid een zelfde raket met diezelfde snelheid afvuurt. dat maakt 120%

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (8)

Nee, dat kan niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Want een raket kan dan niet een andere raket afvuren met dezelfde snelheid. Als raket1 alle energie uit 't heelal ter beschikking had, dan nog zou raket2 niet sneller dan het licht gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij gaat die 2de raket even snel als de eerste...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de 2e raket wordt afgeschoten zal zijn versnelling leiden tot eenzelfde vertraging van raket 1. Actie = -reactie. Dus geen verdubbeling van de snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laat de tweede raket alleen direct starten met de zelfde snelheid en daarna gaan ze samen verder. Je kan de snelheden niet bij elkaar optellen. Als jij op een fiets zit en iemand houd jouw vast op een gegeven moment laat hij je los en gaat ook fietsen dan gaat hij toch ook niet twee keer zo snel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gaat niet lukken.

Je mag snelheden niet zomaar bij elkaar optellen. Dat volgt uit de speciale relativiteitstheorie van Einstein.

Als de eerste raket met 60% van de lichtsnelheid reist, is dat ten opzichte van ons (we gaan er voor het gemak even van uit dat de aarde stilstaat). Wij zien die raket dus met 60% van de lichtsnelheid van ons afbewegen.

Als die raket een tweede raketje afvuurt met een snelheid van 60% van de lichtsnelheid, dan is dat TEN OPZICHTE VAN die eerste raket. Met andere woorden: een astronaut in de eerste raket ziet, dat de tweede raket zich met 60% van de lichtsnelheid van hem verwijdert.

TEN OPZICHTE VAN de aarde geldt echter iets anders. Beide snelheden mogen niet worden opgeteld. Wij zien dus die tweede raket van ons af bewegen met een snelheid van 95% van de lichtsnelheid (of zoiets - ik heb het niet uitgerekend, het gaat om het principe).

Toegevoegd na 3 minuten:

Hetzelfde geldt voor ELKE snelheid.

Als een trein 140 km/u rijdt, en jij loopt met 5 km/u door die trein naar voren, en ik meet van een afstandje jouw snelheid, dan zal ik zien dat jouw snelheid niet 145 km/u is, maar net een tikje minder.

Nu is dat voor zulke lage snelheden niet meetbaar - je zult bijvoorbeeld 144,99999999999974603 km/u gaan ten opzichte van de weilanden, terwijl de trein toch echt precies 140 km/u rijdt en jij toch echt precies 5 km/u sneller loopt dan de trein.

Voor lage snelheden is het effect zo minimaal, dat je er niets van merkt. Voor hoge snelheden - zeg maar vanaf 10% van de lichtsnelheid - merk je het echter wel degelijk.

Toegevoegd na 5 minuten:

Ik heb een bron toegevoegd - zie hieronder.

De hele pagina is interessant. Voor jou is in het bijzonder het kopje Gevolgen interessant: daar staat (vierde punt) dat je snelheden niet zomaar mag optellen of aftrekken. Je vindt daar ook een formule waarmee je zelf kunt berekenen hoe snel die tweede raket gaat.

Toegevoegd na 13 uur:

Ik heb drie extra bronnen toegevoegd. Deze geven een inleiding in de Speciale Relativiteitstheorie.

Ze leggen in redelijk begrijpelijke taal uit hoe de niet-optelbaarheid van snelheden een onontkoombare consequentie is van de waarneming (!) dat de lichtsnelheid voor iedereen hetzelfde is, ongeacht hoe snel je zelf beweegt, en de aanname dat de natuurwetten voor iedereen hetzelfde moeten zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is heel simpel en tegelijk heel moeilijk. De lichtsnelheid is absoluut. Je kan niet sneller dan het licht. Waar we gewend zijn snelheden van fysieke dingen (bal die uit rijdende auto gegooid wordt) of geluid (luidspreker op rijdende) bij elkaar op te tellen of af te trekken geldt dit niet voor licht. Heel simpel. Waarom dat is is heel moeilijk maar het antwoord op je vraag is dus nee.

Overigens maken die raketten het nodeloos ingewikkeld. De koplamp op je fiets zendt licht uit met de lichtsnelheid. Als je naar mij toefietst met 15km/u gaat het licht dan 15km/u sneller dan de lichtsnelheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Einstein heeft altijd gezegd dat de lichtsnelheid nooit kan worden overschreden,dus het is écht vette onzin dat een raket dan 1,2 X lichtsnelheid c (= 300.000 km/sec) gaat.
Waarom?Omdat dan de massa van een raket een oneindige waarde zou krijgen.Je zou dan álle "brandstof" (materie,energie) van het héle heelal moeten gebruiken om zo snel als het licht te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
einstein laat wel tachyonen toe. (hypothetische) deeltjes, die sneller gaan als het licht.
welliswaar hypothetisch, maar hij sluit ze niet uit.
Wanneer je je realiseert dat licht geen materie maar energie is, kun je er gerust van uit gaan dat reizen met de snelheid van het licht onmogelijk is. Een raket of lichaam zal dematerialiseren en verdwijnen in energie. Verder is de vraag nog hoe voldoende energie mee te kunnen nemen om uberhaupt op lichtsnelheid te komen laat staan te overtreffen. Hoeveel brandstof heeft zo`n raket nodig en hoe wil je dat mennemen