Leven wij in een zwart gat?

Mijn oom vertelde mij dat wij (de wereldbol) in een zwart gat leven. Volgens mijn oom zijn wij losgeschoten vanuit een andere dimensie. Dit zou betekenen dat wij miljoen jaren vooruit of achteruit zijn gesprongen en dat wanneer we 'terug schieten' we ook weer voor- of achteruit in de tijd gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een leuke oom hebben die graag vertelt. Nu je niet meer in kabouters en elfjes gelooft (toch?); heeft hij het niveau van vertellingen wat aangepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We all live in a yellow submarine
The Beatles

Het beste antwoord

In new scientist stond onlangs een artikel over een theorie die verklaart dat we in een zwart gat zouden leven. Link toegevoegd + een korte samenvatting elders (new scientist vereist lidmaatschap).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

geen idee hoe je oom daarbij komt maar het klinkt als onzin, de aarde zou compleet verwoest worden als we een zwart gat in werden gezogen.
plus : in een zwart gat is niets, dus lijkt me onlogisch.

correct me if I'm wrong
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een zwart gat is juist zóveel dat er niets uit kan ontsnappen, zelfs licht niet, vanwege de zwaartekracht. (Bekenstein-Hawking straling daargelaten)
Cryofiel
13 jaar geleden
Het ligt er maar aan wat je "veel" noemt. In absolute zin heb je gelijk. In relatieve zin niet: grote zwarte gaten hebben een "dichtheid" (als je dat zo mag noemen - ik bedoel totale massa gedeeld door het volume dat door de Schwarzschild-straal wordt omsloten) die lager is dan de dichtheid van lucht onder atmosferische druk.
Tja Over de Aarde,het Zonnestelsel, Het heelal , het ontstaan en de bestemming bestaan veel theorieën .
De meeste staan helaas op het niveau van pure fantasie en science-fiction.
Soms is het goed van wat te filosoferen ...het is ook dankzij ingevingen en fantasie dat de mens creatief geworden in zijn denken.
Maar er nu alles er gaan bijsleuren dat een beperkt aantal jaren geleden ontdekt is...gaat wat te ver.
Vertrekkende van de Oerknal theorie hebben wetenschappers trachten het een en ander , waaronder het zwart gat proberen te verklaren.
De wetenschappers zelf zitten met veel meer vragen dan antwoorden ... ze beseffen ook dat ze er op sommige punten grondig naast kunnen zitten , na nieuwe ontdekkingen en bevindingen.
Maar probeer te begrijpen...en laat de rest inderdaad over aan de fantasie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de wildste theorieën bedenken. Dat lukt altijd wel.

De eerste vraag is: waar is zijn theorie op gebaseerd? Heeft hij aanwijzingen dat hij gelijk heeft? Volgt het ergens uit? Is het in overeenstemming met onze overige kennis?

Door deze vragen te stellen, kom je erachter of de theorie "enigzins redelijk" of "totale onzin" is.

De tweede vraag is: stel dat de theorie verkeerd is, is er dan een manier om dat te laten zien?

Voorbeeld: mijn theorie is dat een sleutelbos omhoog valt als ik hem loslaat.

Stel dat die theorie verkeerd is, is er dan een manier om dat te laten zien? Ja, die manier is er: laat de sleutelbos los, en zie dat hij omlaag valt.

Op die manier kom je erachter dat mijn theorie over de valrichting van een sleutelbos, verkeerd is.

Als de theorie van jouw oom verkeerd is, kun je dat dan op één of andere manier laten zien?

Zo niet, dan zal (voor jouw oom) de theorie altijd waar zijn, ook al is de theorie verkeerd. Want al is de theorie nog zo verkeerd, dat kun je onmogelijk laten zien, dus zal jouw oom altijd in zijn theorie kunnen blijven geloven.

Een theorie waarin je altijd kunt blijven geloven, ongeacht of die theorie goed of fout is, zegt helemaal niets over de werkelijkheid. Zo'n theorie is misschien leuk en vermakelijk, maar heeft absoluut geen enkel nut.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die oom fantaseert er maar op los.In een zwart gat kan niks bestaan en was je Oom er ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een zwart gat wordt alles volkomen platgedrukt heb ik altijd gehoord. Aangezien de aarde, met ons erop, niet wordt platgedrukt klopt de theorie van je oom dus niet.
13 jaar geleden
Nee, dit kan absoluut niet.
In een zwart gat valt, voor mensen, en waarschijnlijk voor alles wat leeft, niet te leven.
Dit komt doordat je uit elkaar zou worden gerukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een zwart gat is iets waar de zwaartekracht zó sterk is, dat niets eraan kan ontsnappen - zelfs licht niet. Wij zitten in het heelal. Wij kunnen niet uit het heelal ontsnappen. Niets kan uit het heelal ontsnappen. Zelfs licht kan niet uit het heelal ontsnappen. Met andere woorden: het heelal IS een zwart gat. ;-)
Wij leven in ons zonnestelsel aan de rand van de melkweg, in de plaatselijke groep sterrenstelsels, in het Virgo-cluster in ons universum. Er zijn wel zwarte gaten in onze melkweg. Bijvoorbeeld in de kern van de melkweg. verder zijn er nog tientallen zwarte gaten in de melkweg.

In de kern van het zwarte gat worden atomen in het oneindige uitgerekt. Hoe weten wij dat we niet in een zwart gat leven:
Dan zouden wij allemaal al lang dood zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een kwestie van perspectief.

Je kunt zeggen; Ja wij leven in een zwart gat,
wat we nu een zwartgat noemen kun je dan classificeren als "gebieden" met herstelde symmetrie.