Jupiter is een zogenaamde gasreus. Dat betekent dat Jupiter een enorm grote planeet is, die vrijwel geheel uit gas bestaat.

Wat wij zien, ook door een telescoop, zijn de kleuren van dat gas. We kunnen niet ver onder de buitenste gaslagen van Jupiter kijken.

Onder die enorm dikke gaslagen zit een vaste kern, die net een tikje groter is dan de aarde. Om die kern heen zit metallisch waterstof. Daar weer omheen zit vloeibaar waterstof, en dan komen de gaslagen die het leeuwendeel van de planeet vormen.

Op de vaste kern zou je in principe kunnen staan - ware het niet dat je zou worden verpletterd door de gigantische druk van de enorm dikke gaslagen, dat je zou worden gefrituurd door de grote hoeveelheden straling die Jupiter uitzendt, en dat je zou verdampen door de hitte van vele duizenden Kelvin.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik weet niet wat de dichtheid van metallisch waterstof is. Als die dichtheid hoog genoeg is, zou je op die laag kunnen staan.

Dan moet je wel zwaar genoeg zijn. Als jij je normale volume behoudt, zou het best kunnen dat de dichtheid van de onderste lagen gas hoger is dan de dichtheid van jouw lichaam. In dat geval zou je blijven zweven in de atmosfeer, op een hoogte waar de dichtheid van de gassen gelijk is aan de dichtheid van jouw lichaam. Als je al op de kern zou kunnen komen, zou je meteen omhoogploppen, als een ballon die je onder water houdt en dan loslaat.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aangezien Jupiter geen vaste oppervlakte heeft. Nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar je wordt heel erg kort en je verbrandt.
"Jupiter heeft een kleine kern ("klein" betekent in dit geval ongeveer 15 maal zo groot als de aarde), waar de temperatuur 24 000 °C bedraagt. Deze kern is opgebouwd uit gesmolten gesteente.
Rond de kern bevindt zich een oceaan van waterstof (H) en Helium (He), tot een vloeistof samengeperst onder een druk van 10 miljard bar."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel kort,hoewel er van staan geen sprake kan zijn. Je kunt je voor een heel klein moment op jupiter bevinden, maar zelf zul je daar geen weet van hebben.