wat zou er gebeuren als de aarde uit zijn baan raakt

gewoon om te wette,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat we er nooit achter zullen komme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb je de poppen aan t dansen

Het beste antwoord

Dat ligt er helemaal aan, natuurlijk.

Bij grote verschuivingen zijn de gevolgen natuurlijk groter dan bij kleine verschuivingen. Bij verschuivingen naar "binnen" zijn de gevolgen natuurlijk anders dan bij verschuivingen naar "buiten". Bij snelle verschuivingen zijn de gevolgen catastrofaler dan bij geleidelijke verschuivingen.

Voor het gemak aannemend dat het aarde-maan systeem als geheel uit de baan raakt (waardoor de maan dus als natuurlijke satelliet behouden blijft in dezelfde hoedanigheid als nu) zou ik de volgende voorspellingen doen:

Rampzalig voor het leven hoeft het niet te zijn. Zolang de aarde in een baan blijft waarbij vloeibaar water mogelijk blijft zouden er levensvormen zoals wij ze kennen kunnen blijven bestaan. Ga je naar binnen dan zullen de temperaturen gemiddeld oplopen, maar worden de jaren ook relatief rustiger. Het klimaat zal in z'n geheel tropischer worden, en waarschijnlijk minder gaan verschillen tussen verschillende gebieden. Ga je naar buiten, dan zal de temperatuur afnemen, en wordt het verschil tussen de jaargetijden ook sterker (omdat bij een langere omloop een langere omlooptijd hoort, en dus langere seizoenen [waarbij een halfrond in de zomer dus meer tijd heeft om op te warmen, en in de winter meer tijd heeft om af te koelen]). Met de langere, koelere winters bij een verdere baan heb je een verhoogde kans op ijstijden, omdat ijsvorming en sneeuw in de winter ook de albedo van de planeet verhoogt - er wordt meer zonlicht weerkaatst en dus energie verloren.

Als de verandering geleidelijk verloopt heeft de natuur ook uitgebreid de tijd om zich aan te passen aan veranderende jaarlengten, en zul je zien dat de levenscycli hier ook op in gaan spelen. Bij een binnenbaan zullen er waarschijnlijk meer soorten zijn die een ruim territorium bewonen, omdat de verschillen dus waarschijnlijk kleiner zijn. Bij een buitenbaan zie je waarschijnlijk meer lokale soorten, aangevuld met een hoger aantal seizoensmigranten. Bij een snelle verschuiving zal er een massale sterftegolf zijn, waarna - als de boel stabiliseert - de overlevenden de boel kunnen oppikken.

Kleine verschuivingen zullen voornamelijk te merken zijn in jaarlengte, omdat de afstand naar de zon zodanig is dat er een flinke verschuiving moet zijn om een sterk verschil in temperatuur te maken. Volgens mij is het wel zo dat het naar binnen toe sneller merkbaar op zou warmen, dan het naar buiten doe af zou koelen (al kan ik er hierin naast zitten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De aarde staat ten opzichte van de zon en de maan in een perfecte baan. Wanneer dit zou veranderen zal alles veranderen. Ik denk dat het dan snel afgelopen is met het leven op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bestaat de baan van de aarde niet meer dus hebben we geen geregelde seizoenen meer. Wellicht slaat ook het dagritme op hol. We komen op een andere afstand van de zon te staan dus de temperaturen etc veranderen dus zal er uiteindelijk geen leefbaar klimaat over zijn... De maan zal wellicht een nutteloos brok natuur zijn.

Maar zeer waarschijnlijk (en hopelijk) gebeurt het nooit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de aarde uit zijn baan raakt richting zon,
dan wordt je sneller bruin.
Gaat de aarde richting koudere planeten,
dan moet je warmere kleding aantrekken.