Ik heb een vraag over een raket.

Als een raket zichzelf afzet, op z’n eigen uitstuwsel, moet het toch met heel veel brandstof mogelijk zijn om de snelheid van het licht te bereiken? En heeft een raket zijn eigen lucht bij zich voor extra stuwkracht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Stel je rijd 100kmh en je verbruikt 2kJ aan energie per seconde. Om 2keer zo snel te gaan heb je 4keer zoveel energie nodig(kwadratisch), 200kmh - 8kJ ps, om de lichtsnelheid te halen zou je zoveel energie mee moeten nemen dat je een groter voertuig zou moeten hebben, dan heb je weer meer energie nodig en op die manier raak je in een opwaardse spiraal zonder resultaat. Dit is ook te bewijzen via e=m(c×c) maar dat is denk ik te moeilijk voor iemand van jou leeftijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt toch bijna mogelijk, echter bij het opbouwen van de snelheid zal ook de massa toenemen.

Hierdoor krijg dat het object zwaarder en zwaarder wordt en steeds meerr vermogen nodig heeft om vooruit te komen. Deze nummers kwa snelheid zijn veel een veel te hoog, wellicht dat we OOIT in de buurt komen, maar eroverheen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de ruimte ben je gewichtloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, ik ben het eens met wtp... en ook als je geen sjoege hebt van natuurkunde, geen opmerkingen maken als die...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent wel gewichtloos, maar niet massaloos. Dus het antwoord van Darkie is prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de massa van een voorwerp neemt niet toe bij een hogere snelheid; de energie die je nodig hebt om die massa te versnellen wel (tot oneindig om bij de lichtsnelheid te komen). Als je de vergelijking E = 1/2 m v^2 aanhoudt voor de energie lijkt het wel of de massa toeneemt, maar die geldt alleen bij lage snelheden.
ja inderdaad... de energie is een half maal de massa en dat maal de snelheid in het kwadraat. De lichtsnelheid bereiken met behulp van chemische energie die ook massa heeft is dus practisch onmogelijk.
Een raket is dan ook geen manier om de lichtsnelheid te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die formule is alleen correct bij lage snelheden; (zie onderstaand) de lichtsnelheid bereiken is dus niet alleen praktisch maar ook theoretisch onmogelijk
Nee, dat is niet mogelijk. Om de energie te berekenen die nodig is om een voorwerp met een snelheid die in de buurt van de lichtsnelheid komt te laten bewegen, moet je de formule E = gamma *m * c * c gebruiken. De waarde van gamma wordt bepaald door de verhouding tussen de snelheid van het voorwerp en de lichtsnelheid (c). Wanneer de snelheid van het voorwerp 0 is, is gamma gelijk aan 1 en krijg je de beroemde E = m * c * c formule. Is de snelheid gelijk aan de lichtsnelheid, dan wordt gamma (en daarmee de energie die je nodig hebt om die snelheid te bereiken) oneindig groot.

De enige reden dat licht met de lichtsnelheid kan bewegen, is dat licht geen massa heeft.

Voor de volledigheid: gamma = 1 / (wortel(1-((v/c)*(v/c)))

Toegevoegd na 2 dagen:
aanvullend: om een massa van 1 kg op een honderdste van de lichtsnelheid te krijgen, heb je 100 ton benzine nodig. Met 10.000 ton kom je op een tiende van de lichtsnelheid. Met 1 miljoen ton kom je op 74% van de lichtsnelheid. En dan heb ik nog niet eens meegenomen dat dat allemaal niet 100% efficient gaat en dat je de brandstof zelf ook moet versnellen...