Daar zijn, afhankelijk van object en afstand, verschillende methoden voor. Maar (een variant van) de parallaxmethode.
Wordt veel gebruikt.
Toegevoegd op 7 september 2023 09:11: tekst
8 maanden geleden
Daar zijn verschillende methoden voor.

Voor ver verwijderde objecten waar we nog niet zijn geweest: de parallaxmethode, die gebruik maakt van het feit dat de aarde rond de zon draait.

Voor nog verder verwijderde objecten, die zo ver zijn dat de parallaxmethode onnauwkeurig is: de roodverschuiving en/of de cepheïdenmethode.

Voor objecten waar we al eens zijn geweest en waar we een reflector hebben geplaatst: laser-afstandmeting (stuur er een laserstraal naartoe en meet hoe lang het duurt voordat je de reflectie ziet).

Voor objecten waarmee we actief kunnen communiceren: stuur een commando via een radioverbinding, en meet hoe lang het duurt voordat de ontvangstbevestiging van het commando terugkomt.
Cryofiel
8 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Nog een methode: een supernova van het type A1:
De type Ia-categorie van supernovae produceert een vaststaande piek in lichtkracht, omdat de massa van witte dwergen ten tijde van de explosie altijd gelijk is, namelijk de Chandrasekhar-massa. Daardoor kunnen deze explosies gebruikt worden als ijkwaarde (standaardkaarsen) om onder andere de afstand te kunnen bepalen van de sterrenstelsels waarin ze plaatsvinden. De schijnbare magnitude wordt namelijk hoofdzakelijk bepaald door de afstand.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Supernova_type_Ia
Cryofiel
8 maanden geleden
Goede toevoeging, dank daarvoor!