De (vaste)magneten zelf niet, maar de elektrische velden die de elektronica eromheen opwekken wanneer het apparaat aan staat, die kunnen aardig verstorend werken.
Je mag op 400 m van de telescoop dus best een radio en speaker bij je hebben, maar het ding moet wel helemaal uit staan.
Omdat sommigen de verleiding niet kunnen weerstaan kan ik me voorstellen dat het soms ook gewoon verboden is om het ding bij je te hebben. Dat is makkelijker handhaven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
SimonV
11 maanden geleden
Wat ik begrijp is dat radiogolven telescopen kunnen verstoren. Maar zenden luidsprekers radiogolven uit? https://public.nrao.edu/telescopes/radio-frequency-interference/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Nee, de electronica en de electromagneten zenden electromagnetische golven uit. Dat zijn, in een bepaald spectrum, radiogolven. En die verstoren op hun beurt de waarnemingen van de telescoop.
SimonV
11 maanden geleden
+ Bedankt voor de uitleg.
Ik las in m'n bron dat een mobieltje op de maan al storend is voor radioastronomen.
Thecis
11 maanden geleden
Klopt, daarom willen ze ook een radiotelescoop op de achterkant van de maan bouwen. Dan ben je alle interferentie van de aarde kwijt.
Een radiotelescoop op aarde is tegenwoordig een spreekwoordelijke ramp. Er is zoveel verstoring en als je iets vind, moet je echt eerst alle aardse interferentie afstrepen en dan pas kan je iets zeggen over je waarneming.
Daarom maken ze inderdaad rond radiotelescoop een soort "dode zone". Om de interferentie minder te laten worden.