Waarom kan je soms in de ochtend de maan nog zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vanaf de zon je blik naar het oosten laat gaan, zie je de maan nu ook....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik zie het niet hoor

Het beste antwoord

De zon schijnt overdag: de maan 's nachts. Tenminste, dat denken de meeste mensen. In werkelijkheid is de maan ook vaak overdag te bewonderen. De reden daarvoor is eenvoudig. Want de maan draait om de aarde. Op die manier zien we het hemellichaam steeds op een andere plaats aan de hemel. Hij heeft dus ook steeds een andere positie ten opzichte van de zon. Als het volle maan is, staat de maan precies tegenover de zon aan de hemel. Hij komt dan op rond zonsondergang en gaat onder rond zonsopkomst. De volle maan is dus alleen 's nachts te zien. Maar tussen kwart van de maan en volle maan is hij ook 's middags al zichtbaar en tussen volle maan en laatste kwart kun je hem 's morgens nog aan de hemel zien. Natuurlijk valt de maan overdag veel minder op, omdat het dan licht is.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zowel zon, maan als sterren kunnen overdag aan de hemel staan (de maan niet altijd). Het zonlicht is zó sterk dat de verstrooiing daarvan door de lucht zorgt voor een lichtsterkte van de achtergrond die groter is dan de lichtsterkte van de sterren. Dat is de reden dat we overdag geen sterren zien. Bij de maan is dat anders. De maan staat véél dichterbij en bovendien is het licht van de maan niets anders dan gereflecteerd zonlicht.
De hoeveelheid licht die de maan reflecteert is méér dan de lichtsterkte van het verstrooide licht in het zwerk.
Daarom kunnen we de maan overdag zien (als ie er is).