Kun je met het blote oog zien of Venus aan dezelfde kant van de zon staat als de aarde?

Venus draait binnen de aardebaan om de zon. Het lijkt mij dat als venus dichter bij de aarde staat hij ook veel lichter zal zijn dan als hij aan de andere kant (niet precies erachter misschien; maar mogelijk ook wel?) maar is dat verschil groot genoeg om dat goed te zien met het blote/ongetrainde oog?

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Planeten/013.html

3 jaar geleden
1.9K
kierkegaard47
3 jaar geleden
Ik betwijfel of je het verschil zal zien met het blote oog. Aan de ene kant staat nl Venus een stuk dichterbij als de planeet 'aan dezelfde kant' van de zon staat als wij, maar dan zie je dus ook maar een deel van het oppervlak (een schijngestalte, net als bij de maan, met eerste kwartier, halfvol, laatste kwartier, enz) . Staat Venus 'aan de andere kant' dan zie je wel het volle oppervlak, maar is dat dus een stuk verder weg. Het zou kunnen dat deze twee effecten elkaar voor een deel opheffen wat betreft de totale helderheid van de planeet. Wèl schijnt het zo te zijn dat enkelen met bijzonder scherpe ogen zo'n schijngestalte van Venus nèt kunnen waarnemen onder zeer gunstige omstandigheden (de grootte van de "grootste" sikkel zit ongeveer op de grens van het menselijk waarnemingsvermogen), maar dit is dus wel zodanig moeilijk, dat er bv. geen waarnemingen van bekend zijn uit de tijd van vóór de telescoop.
LeonardN
3 jaar geleden
Kan je er een tekeningetje van maken en die toevoegen aan je vraag?

Antwoorden (1)

Venus verschilt nogal van grootte afhankelijk van de positie t.a.v de Aarde. Als Venus onder een kleine hoek achter de zon staat is het ongeveer 0.2 arcminuut in diameter, en als het onder een kleine hoek voor de zon staat ongeveer 1 arcminuut (volgens SkySafari). Een arcminuut is 1/60ste van een graad, oftewel ongeveer 1/60ste van de diameter van de maan. Een grootte van 1 arcminuut is vergelijkbaar met Jupiter, die tussen 0.5 en 1 arcminuut is in diameter afhankelijk van de positie.

Naast dat de grootte van Venus verandert, verandert ook de fase. Achter de zon ziet Venus eruit als volle maan, en voor de zon ziet Venus eruit als nieuwe maan. Met een redelijke verrekijker is dat dan best goed te zien, maar ik heb het zelf niet gezien met het blote oog. Als je naar Jupiter kijkt kun je op een heldere dag misschien zien dat het geen scherp puntje is, zoals de rest van de sterren, maar een beetje een vaag vlekje. De vorm echt zien is lastig, maar het is dus wel te onderscheiden. Als je iedere dag naar Venus kijkt zou je dus waarschijnlijk wel een verschil kunnen zien.
Volgens de bron is Venus maximaal 1 magnitude (= 2.5 keer) helderder als het aan onze kant staat. Als je een beetje oefent zou je het verschil in helderheid wel kunnen zien denk ik.
Toegevoegd op 18 mei 2020 21:42: bron, tekst