Hoe kan men weten hoe oud ons sterrenstelsel is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedenk, dat het allemaal is gebaseerd op theorie. Zolang de metingen en bevindingen passen in de logica van de theorie blijft het wetenschap.

Antwoorden (1)

Er zijn diverse manieren en argumenten op de leeftijd van het universum te schatten. Wikipedia noemt oner andere de volgende drie argumenten:

1. De studie van de oudste sterren in het heelal. De oudste bolvormige clusters bevatten slechts sterren met een massa van minder dan 0,7 zonmassa's. De levensduur van deze sterren wordt geschat op 11 tot 18 miljard jaar. Dit geeft een minimumleeftijd.
2. Terugrekenend aan de hand van de wet van Hubble-Lemaître werd door Edwin Hubble de leeftijd geschat op zo'n 10 miljard jaar. Probleem hierbij is het bepalen van de hubbleconstante, omdat afstandsbepaling in het verre heelal zeer moeilijk is.
3. De Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) heeft anderhalf jaar lang precisiemetingen verricht aan de kosmische achtergrondstraling. De leeftijd van het heelal is nu bepaald op 13,7 miljard jaar (met een foutmarge van ongeveer 1%).