Wie ontdekte dat de zon een ster is?

Overal lees je dat een ster hetzelfde is als onze zon, maar we beredeneerde dat als eerste ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

De eerste persoon die beredeneerde dat de zon een ster is was Anaxagoras, rond 450 voor Christus. Het werd opnieuw gesuggereerd door Aristarchus van Samos, maar dit idee sloeg niet aan.
Ongeveer 1800 jaar later, rond 1590 n.Chr., suggereerde Giordano Bruno hetzelfde en werd hij daarvoor verbrand.
SimonV
4 jaar geleden
kierkegaard47
4 jaar geleden
Even voor de volledigheid: Bruno werd waarschijnlijk voor veel meer "ketterijen" veroordeeld en verbrand dan alleen dat: (maar het is wel begrijpelijk dat een astronomie-site er alleen het facet uit licht dat voor hen van belang is) https://en.wikipedia.org/wiki/Giordano_Bruno#Imprisonment,_trial_and_execution,_1593–1600
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nog een toevoeging aan het antwoord: zoals in de bron beschreven staat bestond de theorie inderdaad al langer, maar het bewijs daarvoor kwam pas in de 19e eeuw toen men met spectroscopie de samenstelling en temperatuur van de zon en andere sterren kon meten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@Tpun... goeie toevoeging !
Weet je toevallig ook wie als eerst het bewijs leverde ?
tinus1969
4 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_von_Fraunhofer Het is niet duidelijk of Frauunhofer 'het bewijs leverde;', maar hij heeft wel de relevante research gedaan.
kierkegaard47
4 jaar geleden
Fraunhofer verbeterde rond 1815 de spectroscopie zodanig dat de positie van de donkere lijnen (in 1802 ontdekt) voor het eerst nauwkeurig gemeten kon worden (en inderdaad maakte hij ook spectra van zonlicht). Het verband tussen chemische elementen en spectra werd in de periode 1850-1860 (en later) uitgewerkt. Tussen 1860 en 1870 deden William en Margaret Huggins spectroscopische metingen op sterren, waarbij ze aantoonden dat deze uit dezelfde elementen bestonden die ook op aarde voorkomen. (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_spectroscopy) Een andere belangrijke aanwijzing werd in 1838 gevonden, toen Friedrich Bessel de afstand van de ster 61 Cygni bepaalde op 10.3 lichtjaar door middel van een parallax-meting (de moderne waarde is 11.4 lichtjaar). Het zou waarschijnlijk onmiddellijk duidelijk zijn geweest dat ook de zon op die ongelooflijke afstand niet veel helderder zou zijn geweest, dus dat de sterren ruwweg vergelijkbaar moesten zijn met de zon qua lichtkracht.