Hoe is het mogelijk dat de temperatuur bij een maansverduistering heel snel zakt?

Ik heb gelezen dat de temperatuur van de maan van meer dan +100°c zakt naar -110°c tijdens een maansverduistering en dat er maanbevigen ontstaat door de thermische shock maar de maan heeft geen atmosfeer en ik heb gelezen dat infrarood uitstraling heel langzaam gaat maar hoe wil dit dan mogelijk zijn want er is geen ander medium om warmte af te voeren

4 jaar geleden
1.8K
erotisi
4 jaar geleden
Het antwoord op je hoofdvraag is natuurliijk juist omdat er geen atmosfeer is die de warmte vasthoudt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
De essentie van de vraag is natuurlijk hoe de maan die warmte zo snel kwijt raakt. De enige manier van afkoelen is via uitstraling. En, zo stelt de vragensteller, dat gaat maar heel langzaam. (Overigens betwijfel ik of die laatste stelling wel klopt, maar ik moet er ook even in duiken voor ik een goed antwoord kan formuleren.)
erotisi
4 jaar geleden
gaat het nu om warmte op of van de maan
Thermostraal
4 jaar geleden
Het gaat om de warmte van het maanoppervlak want het luchtledige kan geen warmte vast houden

Antwoorden (1)

Dat komt door de sterk isolerende toplaag van het maanoppervlak. Dat is alleen maar heet zolang er zonlicht op valt. Zonlicht weg, dan stort de oppervlaktetemperatuur onmiddellijk in en dan is die toplaag meteen ijzig koud. Het komt dus niet door uitstraling, maar door het verdwijnen van de instraling.

In https://page-one.springer.com/pdf/preview/10.1007/BF01995974 vond ik:
“Epstein’s conclusion that the average surface of the moon might consist of highly porous rocks or fine dust is confirmed by the order of magnitude of the heat conductivity which produces the best fit between the theoretical curves and a plot of Pettitt’s observational data during the lunar eclipse of 1939. [...] A crude estimate shows that the average dust cover resting on more solid ground of lunar rocks might possibly have a thickness of approximately 0.5 meters.”
Oftewel: onderzoek aan de hand van de gemeten (zeer slechte) warmtegeleiding bevestigde dat de toplaag van het maanoppervlak uit poreuze rotsen of fijn stof kan bestaan. De dikte van de stoflaag waarmee de diepere massieve steenachtige ondergrond isolerend bedekt is zou ongeveer een halve meter kunnen zijn.

Met andere woorden: door het ontbreken van lucht in de holten van de poreuze rotslaag isoleert die enorm, en iets dergelijks geldt voor de ontbrekende warmtegeleiding tussen elkaar alleen op enkele punten rakende stofdeeltjes, weer zonder dat er luchtgeleiding mogelijk is.

In Fig. 10 van https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/286471.pdf (de figuren vind je ná de tekst) zie je dat de oppervlaktetemperatuur dan ook meteen scherp daalt zodra de maan begint in de kernschaduw te komen, en dat de uiteindelijk laagste temperatuur tijdens een maansverduistering al bijna bereikt is wanneer het laatste stukje maan uit het direct zonlicht is verdwenen. Daarna gaat het kouder worden nog maar langzaam door de geringe warmtestroom van binnenuit, totdat er opnieuw direct zonlicht op de maan begint te vallen. Het maanoppervlak koelt bij het gedeeltelijk afschermen van het directe zonlicht dus meteen al enorm snel af, omdat de zon bijna alle warmte leverde vergeleken met de minieme warmtestroom van binnenuit uit het geïsoleerde binnenste van de maan.

In Fig. 1 van het stuk zie je het temperatuurverloop over een heel maan-etmaal van 27 aardse dagen , met daarin in het midden de diepe kloof van de kortstondige hevige temperatuurdaling tijdens de in die periode voorgevallen maansverduistering.

Je bron klopt, en je geheugen ook!
4 jaar geleden
Thermostraal
4 jaar geleden
Oke en waar gaat al die warmte naar toe trekt de warmte de maan in en word deze verspreid?
Bordensteker
4 jaar geleden
Tijdens de maansverduistering is er juist een tijdje geen sprake van warmte die ergens naar toe gaat. De Aarde schermt de toevoer van zonlicht af.
Zoals wanneer je met een tuinslang recht tegen een muur aan het spuiten bent en iemand de kraan dichtdraait. Er is een tijdje geen toevoer meer. Voor en na die tijd valt er zonlicht op de sterk isolerende toplaag die verreweg het meeste licht weerkaatst, dus terug de ruimte in zendt, zodat wij op Aarde tijdens een normale Volle Maan niet echt in het pikkendonker zitten. De Maan zelf wordt van binnen niet veel warmer van het zonlicht dat grotendeels wordt weggekaatst. Alleen de isolerende toplaag van het verlichte oppervlak wordt echt heet.
Het licht wordt daarbij deels zoals bij retroflectie naar de zon teruggekaatst, maar ook diffuus alle kanten op verspreid, een beetje alsof het maanoppervlak zelf een halfbolle lichtbron is.
En alsof de kraan weer open is gezet; het tegen de muur gespoten water spettert verspreid van de muur weg.