Als het heelal een grootte heeft, dan heeft het dus toch ook een grens én een vorm?

En daarmee iets (een plek) wat op een middelpunt lijkt.

Toch wordt altijd ontkent dat het heelal een vorm, laat staan middelpunt heeft.
Hoe zit dat ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de grootte _oneindig_ is, is er dan ook een grens en een vorm?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Nee, in dat geval niet, maar het heelal is NIET _oneindig_ !
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Kosmologie/002.html
kierkegaard47
5 jaar geleden
Niemand weet zeker of het heelal oneindig is of niet. Alles wat we zeker weten is dat we ongeveer 13 miljard lichtjaar ver kunnen (terug) kijken, en dat noemen we het waarneembare deel van het heelal. Dat is geen technologische grens, maar licht van nog verder weggelegen objecten heeft niet de kans gehad om ons te bereiken en gaat dat mogelijk ook nooit krijgen (tenminste als het big bang model correct is, waar het op lijkt). Daarbuiten zijn er hooguit argumenten die de (niet-)oneindigheid aannemelijk maken. Overigens is het wel mogelijk dat het heelal een eindige grootte heeft, maar geen voor ons waarneembare grens- het zou op zichzelf teruggekromd kunnen zijn in een hogere dimensie. Als analogie, stel dat je enkel in 2 dimensies kunt denken ("platlander"), maar je wel op een bol leeft (de aarde bv). Geen grens (voor jou) van het oppervlak, maar je kunt wel constateren dat het eindig is.

Antwoorden (1)

Er bestaan drie categorieën voor de mogelijke ruimtelijke meetkunde van constante kromming, afhankelijk van het teken van de kromming. Als de kromming precies nul is, dan is de lokale meetkunde vlak; als het positief is, dan is de lokale meetkunde bolvormig; als het negatief is, dan is de lokale meetkunde hyperbolisch.

Als het oneindig is dan heeft het geen grens. Als het dat wel is dan is het woord grens misschien geen goed begrip omdat dat impliceert dat het iets afscheid van iets anders. Maar stel er is buiten het heelal niets dan kan men daar ook geen grens mee hebben. Maar dat is allicht ook een semantische discussie.

Verder wordt wel geopperd dat er wél een middelpunt is in de vijfde dimensie, maar die is voor ons niet direct waarneembaar en of meetbaar.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat bedoel je met die vijfde dimensie, wat houdt dat dan in?
erotisi
5 jaar geleden
@velolola je kunt de vijfde dimensie vergelijken met de derde dimensie voor een lijn. Stel deze lijn kan alleen vooruit achteruit links en rechts. Als deze lijn zich op een ronde bol bevind zal het wel naar rechts en links kunnen afbuigen als hij dan achterom kijkt zal hij zijn eigen lijn zien. Maar als hij op een gegeven moment een hele grote afbuiging maakt zal hij zijn lijn niet meer zien. Niet door de langere afstand maar doordat de bol rond is. Die lijn kan niet zien dat dat komt omdat hij zich bevind op een drie dimensionale bol die een middelpunt heeft want deze kan geen diepte zien. Hij kan wel concluderen dat omdat hij zijn lijn niet meer kan zien dat er iets anders aan de hand is....misschien wel een derde dimensie. Nooit heeft hij een middelpunt kunnen ontdekken in zijn lijnenwereld maar met deze conclusie zou het toch wel kunnen bestaan. Zo is dat met de vijfde dimensie voor ons ook......we kunnen het niet voorstellen of zien maar wel concluderen dat er toch een middelpunt