Komt er een einde aan een zwart gat?

En zo ja is teleportatie dan in theorie mogelijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Met dank aan Cryofiel:
Een zwart gat komt aan zijn einde doordat het continu Hawkingstraling uitzendt - zie de Bron hieronder. Door het uitzenden van die straling wordt het zwarte gat lichter. Hoe zwaarder een zwart gat, hoe minder Hawkingstraling het uitzendt. Dat betekent dat een zwaar zwart slechts heel langzaam "verdampt". Maar naarmate het meer massa heeft verloren, en dus lichter wordt, zal de "verdamping" steeds sneller gaan. Het laatste restje van het zwarte gat (dat dan nog maar heel weinig weegt) zal heel snel "verdampen" - het zwarte gat eindigt dus met een felle lichtflits. Natuurlijk wordt een zwart gat alleen dan kleiner door deze Hawkingstraling, wanneer het meer massa verliest aan Hawkingstraling dan het ontvangt door materie op te zuigen. In het huidige heelal worden *alle* zwarte gaten zwaarder - ook zwarte gaten die geen materie om zich heen hebben die ze kunnen opzuigen. Zulke zwarte gaten verliezen weliswaar een beetje energie doordat ze Hawkingstraling uitzenden, maar daar staat tegenover dat ze *meer* energie ontvangen doordat ze de kosmische achtergrondstraling opzuigen. Ter vergelijking: de Hawkingstraling van een zwart gat dat dezelfde massa heeft als onze zon, komt overeen met een temperatuur van 60 nK (60 miljardste van een Kelvin). De temperatuur van de kosmische achtergrondstraling is ongeveer 2,7 K, dus vele malen hoger. Het "verdampen" gaat overigens uitermate traag. Neem een zwart gat met dezelfde massa als onze zon. Wanneer dat zwarte gat nooit meer materie kan opzuigen, en wanneer we de kosmische achtergrondstraling niet meerekenen, duurt het [een 2 met 76 nullen erachter] jaren voordat het zwarte gat zal zijn "verdampt". Mét kosmische achtergrondstraling duurt het "verdampen" zelfs nóg langer.

Dan teleportatie. Dat heeft niets te maken met zwarte gaten. De term 'teleportatie' wordt wel gebruikt bij beschrijvingen van wetenschappelijk onderzoek dat poogt (kwantum)eigenschappen van een bepaald atoom naar een ander atoom over te brengen, maar dat staat los van zwarte gaten.
Wat jij wellicht bedoeld zijn de zogenaamde wormgaten. Maar die teleporteren je niet van A naar B, maar zorgen slechts voor een verkorte weg waardoor je in theorie sneller dan het licht van A naar B kan (er vanuitgaande dat dat licht de gewone, lange, weg volgt)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Snapte even niet wat vrager met teleportatie bedoelde in deze context, maar wormgaten is inderdaad zo'n eveneens lastig te begrijpen en tot de verbeelding sprekend fenomeen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Thanks. :-)
Het grootste deel van de plus komt eigenlijk toe aan Cryofiel.
Een zwart gat zou ontstaan als een enorm grote zon ( minimaal 5 keer onze zon ) implodeert in zijn kern. De massa errond word door de zwaartekracht naar binnen gezogen. Voortaan is er een 'iets' met een zwaartekracht die zo enorm is dat het alles aanzuigt, zelfs het licht. Niets kan nog ontsnappen (als je voorbij de waarnemingshorizon komt ). Dit is toch de theorie die al jaren meegaat.
Daardoor heeft volgens de logica een zwart gat een einde. Al was het maar omdat de kern van het gat een bepaalde doorsnede zou hebben (al is deze ENORM KLEIN ) en de waarnemingshorizon evenzo een grens aangeeft dan de invloedsfeer van het gat. Iets dat begrensd is, heeft een einde.

Extra info
Stephen Hawking heeft in 2004 de theorie bedacht dat een bepaald soort straling ( Hawkingstraling ) de deeltjes die over de waarnemingshorizon komen zou kunnen oppikken en zo weer mee naar buiten nemen. Maar het voorwerp zou wel onbruikbaar zijn want wat er aan de straling hangt komt er chaotisch uit en in de praktijk zou er hiermee nooit iets kunnen gedaan worden.
Er zijn theorietjes die gaan over wat er aan de binnenkant te vinden is. Sommige spreken over hele alternatieve werkelijkheden. Maar het zal ( nu toch nog ) bij theorie blijven want we kunnen dit nu niet onderzoeken.

Maar omdat je over teleportatie begint, denk ik dat je eerder een wormgat bedoeld. Een wormgat is een verbinding tussen twee plaatsen in de ruimte waartussen je sneller kan reizen dan het licht. Maar zelfs bij die verbindingen is teleportatie à la StarTreck niet echt mogelijk. Sneller dan het licht gaan wil ook zeggen 'enorme verbuigingen aan wat erdoor reist'. En dat is niet 'gezond' Trouwens, tot nu toe zijn wormgaten theorie. Er zijn er nog geen gevonden.

Hoewel het erg tot de verbeelding spreekt, en de Nederlanders al informatie kunnen teleporteren zie ikzelf met de huidige kennis levensvormen nooit zo verplaatst worden.
Zoals je weet is het zo dat als je te dicht bij een knal van een ontploffing staat er een kans dat je ingewanden gewoon door de knal al uit elkaar spatten. Zelfs al is er aan de buitenkant niets te zien. Bij teleportatie zou je mits datzelfde principe door de verplaatsing naar elders (waar lucht is) overal door die lucht kleine ontploffingetjes doen ontstaan en daardoor kan je niet heelhuids aankomen.