Welke felle ster ligt naast de maan?

Hallo. Ik heb deze 'ster' al een paar keer gezien s'ochtends, en ik vraag me af wat het nou voor moet stellen. Hij is zo ontzettend fel en groot dat het licht afgeeft aan de wolken eromheen, en voor een ster vind ik dit een beetje raar. Iemand enig idee? Iemand heeft gezegd dat dit Venus moet zijn, maar dan staat Venus wel erg dichtbij...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9K

Antwoorden (1)

Goed opgemerkt!

“Venus is op dit moment zichtbaar aan de ochtendhemel. Bij helder weer kunnen we de planeet waarnemen vanaf ongeveer 5:15 uur, wanneer deze voldoende hoog boven de oostzuidoostelijke horizon komt (de opkomst was al om 4:30 uur). De planeet is zichtbaar met het blote oog, het best rond 6:15 uur. Na 8:00 uur staat de planeet weliswaar op een hoogte van 24° boven de zuidzuidoostelijke horizon, maar wordt het langzaam te licht om deze nog goed waar te kunnen nemen. Deze tijdstippen zijn een indicatie, en kunnen sterk afhangen van de omstandigheden. Om 8:39 uur komt de Zon op.

Venus staat op dit moment in het sterrenbeeld Maagd. De planeet heeft een helderheid van -4,3m (magnituden) en zijn schijnbare diameter meet 34,8”. De afstand tussen de planeet en de Zon aan de hemel bedraagt 44 graden. Venus bevindt zich op 0,48 AE (Astronomische Eenheden, oftewel 72,3 miljoen km) van de Aarde, circa 52% dichterbij dan gemiddeld. Hierdoor heeft de planeet een 52% grotere schijnbare diameter en lijkt vanaf de Aarde circa 2 maal zo helder (0,8 magnituden) als gemiddeld. Venus wordt vanaf de Aarde gezien voor 34% beschenen door de Zon.”

http://hemel.waarnemen.com/vannacht/venus.html

Mijn bron zit dus “in The Cloud”, maar Venus zelf zit toch nog steeds heel ver _voorbij_ de clouds, de wolken dus. Dat het felle licht wolken mee doet oplichten, komt door weerkaatsing, of door verstrooiing in de wolkendruppeltjes. Dat kun je vergelijken met het verblindende licht van een tegenligger als je eigen voorruit beslagen is. De wolken die jij bedoelt hangen niet echt om de planeet Venus zelf heen. Anderzijds is het felle witte ding wat wij zien eigenlijk niet de planeet zelf, maar de alles omhullende wolkenatmosfeer die op heel Venus ligt. Het is daar altijd volledig bewolkt.