Welke ster of planeet staat rond 23:00 laag boven de zuidoostelijke horizon?

Rond 23:00 zie ik de laatste weken laag boven de zuidwestelijke horizon een vrij heldere ster of planeet. Hij staat ruwweg op de plek waar over ongeveer een half jaar Sirius opkomt. Deze ster of planeet is zoals gezegd behoorlijk helder, en hij heeft een roodachtige tint.

Is dit Mars? Of is dit een andere ster of planeet, en wordt de roodachtige tint veroorzaakt door het feit dat hij laag boven de horizon staat?
(toevoeging)
Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt in de eerste zin van de toelichting. Daar heb ik het ineens over de 'zuidwestelijke' horizon. Dat is fout. Ik bedoel de zuidoostelijke horizon, zoals ook in de titel van de vraag staat.

Cryofiel
5 jaar geleden
4K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is mars
http://hemel.waarnemen.com/vannacht/
Reddie
5 jaar geleden
zuidoostelijke horizon?
zuidwestelijke horizon?

Antwoorden (1)

De dagen van omstreeks 20 juli tot rond 20 augustus worden de "Hondsdagen" genoemd. In deze periode, die soms ook wel eens iets eerder of later begint, komt de heldere ster "Sirius" van het sterrenbeeld "De Grote Hond" gelijk met de Zon op. In deze tijd van het jaar is "Sirius" dus niet zichtbaar.
Mars staat op dit moment in het sterrenbeeld Steenbok en is nu zichtbaar aan de nachthemel. Bij helder kan men de planeet waarnemen vanaf ongeveer 22:15 uur, wanneer deze voldoende hoog boven de zuidoostelijke horizon komt (de opkomst was al om 21:13 uur). De planeet is zichtbaar met het blote oog, het best rond 1:00 uur. Vanaf 3:15 uur komt de planeet te laag boven de zuidzuidwestelijke horizon om nog goed te kunnen worden waargenomen. Deze tijden zijn een indicatie — het laatste tijdstip hangt bijvoorbeeld af van eventuele bewolking aan de horizon. De planeet gaat om 4:15 uur onder.
http://hemel.waarnemen.com/vannacht/mars.html (van Ronron1212 gekaapt)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Jij had 'm ook zie ik nu !
(+)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gravend in mijn herinnering was jouw antwoord uitgebreider, je hield de mogelijkheid open dat het Jupiter kon zijn?