Waarom heeft er geen verkenning van Uranus en Neptunus meer plaatsgevonden?

De 2 planeten zijn voor het laatst bezocht door de op 20-8-1977 gelanceerde Voyager 2. Deze bereikte op 24-1-1986 Uranus en op 25-8-1989 Neptunus. Sinds dien zijn deze planeten niet meer bezocht, terwijl dat bij Jupiter en Saturnus wel het geval was (of is). Waarom niet Uranus en Neptunus? Zijn er nu toekomstige plannen bekend om Uranus en/of Neptunus (on)bemand te verkennen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een bemande vlucht sowieso niet, aangezien dit met de huidige stand van techniek voor bemande ruimtevaart vrijwel onmogelijk is (om over de kosten helemaal maar te zwijgen). Zelfs voor een vlucht naar Mars hebben we de techniek nog niet op orde, terwijl dat qua afstand maar een sprongetje is vergeleken met Uranus en Neptunus.

Antwoorden (1)

Er is geen speciale reden voor, dergelijke verkenningen zijn zeer duur. Maar erkend wordt wel dat deze planeten nogal zijn 'verwaarloosd'.
In 2015 vroeg NASA een groep wetenschappers om ideeën te bedenken voor missies naar Uranus en Neptunus. Hier kwamen concepten voor drie Uranus-missies en één Neptunus-missie uit. De bedoeling is dat ruimtevoertuigen 10 tot 15 jaar in een baan om de planeten gaan cirkelen en sondes gaan dragen om de planeet te onderzoeken.
Het belangrijkste doel van elke missie zou zijn om erachter te komen waar de planeten van gemaakt zijn. Men denkt dat Uranus en Neptunus van zwaardere elementen zijn gemaakt dan Jupiter en Saturnus.
SimonV
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Als toevoeging hierop: De Voyager vluchten konden gebruik maken van een op dat moment zeer gunstige stand van de buitenplaneten, waardoor het mogelijk was om via Jupiter en Saturnus door te vliegen naar Uranus en Neptunus. waardoor deze hele set planeten 'met kwantumkorting' bezocht kon worden als ze het handig aanpakten, om het zo maar eens uit te drukken. Ik weet niet hoe vaak dergelijke gunstige samenstanden voorkomen, maar gezien het feit dat de omlooptijd van Uranus 84 en die van Neptunus 165 jaar is, vermoed ik niet al te vaak. Hoogstwaarschijnlijk zou verkenning van die planeten nu om afzonderlijke missies vragen.