Hoezo kost het licht tijd om van plaat A naar plaats B te komen?

Tijd gaat langzamer naarmate snelheid groter is. Bij de snelheid van het licht is t=0. Volgens deze redenering zou licht op twee plaatsen op hetzelfde tijdstip zijn, toch?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
erotisi
6 jaar geleden
Als t=0 dan is er ook geen afstand meer en dus geen twee plaatsen meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Snelheid ten opzichte van wat?
Je moet onderscheid maken tussen snelheid t.o.v. zichzelf (=0) en ten opzichte van een waarnemer.
Reddie
6 jaar geleden
@daanweb, ik meen dat dat ook de strekking van mijn antwoord was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik hoor altijd zeggen, dat als we naar de zon kijken, zie je de zon zoals die was 8 minuten geleden.Hoe moet dat dan verklaard worden.Zonlicht heeft dus tijd nodig om de aarde te bereiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@erotisi kun je dat verduidelijken? Ik begrijp niet hoe er dan geen twee plaatsen meer zijn.
erotisi
6 jaar geleden
Voor dat foton zijn er geen twee plaatsen meer omdat het hele universum tot een lengte van nul is gereduceerd zie: minuut 2:28 https://www.youtube.com/watch?v=BoUc4-q4Ibc

Het beste antwoord

Voor het licht staat de tijd wel stil, maar niet voor een waarnemer. Hetzelfde geldt voor de tweelingparadox.
De reiziger wordt minder oud, maar de thuisblijver niet.

Toegevoegd na 5 uur:
Einstein probeerde zich voor te stellen als je met een lichtstraal zou meebewegen.
Aangezien we licht beschouwen als een golfverschijnsel, zou het betekenen dat je constant meebeweegt met een golftop of een golfdal, of iets ertussenin. Oftewel, je zou het niet als golf ervaren maar als een toestand. De tijd zou dan dus stilstaan.
Vandaar redenerend kwam hij onder andere tot de relativiteitstheorie.
Reddie
6 jaar geleden
WimNobel
6 jaar geleden
Dus: voor ons als menselijke waarnemer zien we dat een foton er zekere tijd over doet om van A naar B te komen. Voor het foton bestaat er helemaal geen tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Ik vind het moeilijk om een situatie te visualiseren waarbij tijd stil staat of niet bestaat, zou iemand mij hier opheldering over kunnen geven? Bij voorbaat dank.