Zijn superreuzen per definitie in een jonger stadium van hun leven dan witte dwergen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SuperReuzen en witte dwergen bestaan alleen in sprookjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rode- of superreuzen zijn sterren die begonnen zijn aan hun eindfase. Witte dwergen zijn dan al veel verder op weg na ar hun definitieve einde. In dit licht gezien zijn super reuzen dus jonger en witte dwergen ouder.

Het beste antwoord

Ja, een witte dwerg is een van de mogelijke eindfasen van een ster die aan het einde van haar levenscyclus is gekomen. In de witte dwerg vinden dus geen kernreacties meer plaats. Voordat een ster een witte dwerg wordt, zwelt ze eerst op tot een rode reus en stoot een deel van de materie af in de vorm van een planetaire nevel. De overblijvende kern stort dan in elkaar. De witte dwerg die hierdoor ontstaat heeft een straal van enkele duizenden kilometers en een gigantische dichtheid van honderden ton per kubieke centimeter.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_dwerg
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet per definitie. Per definitie is een witte dwerg een kleine witte ster en een superreus een hele grote ster. Omdat we min of meer begrijpen hoe sterevolutie in z'n werk gaat, kunnen we berekenen en beredeneren dat een witte dwerg het eindstadium is van een lichte ster, die daarvoor miljarden jaren als gele of rode hoofdreeksster heeft geschenen. Zo'n ster zwelt aan het eind van z'n leven op tot rode reus (maar geen superreus), en stoot daarna het grootste deel van zijn omhulsel af. Wat overblijft is een witte dwerg.
En dat een superreus een geëvolueerd stadium is van een zware ster die ook eerst een hoofdreeksster was, maar daar korter (tot honderden miljoenen jaren) heeft verbleven. Een superreus is geen eindstadium; dergelijke sterren zullen vroeg of laat exploderen waarna een zwart gat of neutronenster overblijft.
Het is dus wel juist dat een witte dwerg ouder is dan een superreus, maar niet dat een witte dwerg een later stadium is van dezelfde ster.
WimNobel