Naast een ster zie ik een flikkerend lichtje wat stilstaat. Wat kan dat zijn?

De ster staat op het westen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa!! Dacht altijd dat ik me verbeelde maar thank god!! Haha.. Het is een groen/blauwe flikkering is t niet?! Dat is wat ik zie iig.. Vroeg me het ook altijd al af!

Het beste antwoord

Wanneer het flikkerende stipje niet echt helder is het waarschijnlijk een zwakkere ster die flikkert door de lichtbreking.De meest heldere sterren en planeten flikkeren niet omdat hun lichtsterkte groot genoeg is.
Wanneer het lichtje klaarblijkelijk stil staat en het is geen puntje dat ineens verdwijnt ....kan het geen satelliet of vliegtuig of ballon zijn want die zou je ostentatief zien bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is ostentstief?? + trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is het meest waarschijnlijk. De meeste sterren lijken inderdaad in meer of mindere mate te flikkeren. Denk aan de kilometers aan atmosfeer waar deze puntlichtbronnen doorheen schijnen, terwijl op een warme dag zelfs een stoplicht al lijkt te knipperen op enige honderden meters afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, weet inmiddels ook wat ostentatief betekend

Andere antwoorden (5)

Dat kan een vliegtuig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegtuig wat stilstaat????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vliegtuig hoeft niet persé van links naar rechts te gaan, maar het kan ook naar je toe komen of van je af gaan. Zo kan het lijken dat het vliegtuig niet beweegt. Dus het zou best gewoon een vliegtuig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een klein lichtje wat heel ver weg staat. Het is geen vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een sateliet zijn die zie je ook vaker en die bewegen heel langzaam Dus als het geen vliegtuig of sateliet of dergelijke is dan denk ik niet dat iemand dat snel zal weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satellieten bewegen met zon 5/7 km/s. Maar de aarde draait ook, daarom staan ze altijd boven een punt op de aarde (expres). Dus ze bewegen niet zeer langzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tipisch dat dat vliegtuig altijd op dezelde plek vliegt dan?!
De ster aan de westelijke horizon is waarschijnlijk de planeet Venus geweest, die is vaker bij zonsondergang het eerst als heldere "ster" zichtbaar in westelijke richting.
Een knipperend lichtje vlak daarbij is dan waarschijnlijk een vliegtuig geweest dat boven de Noordzee op weg was naar (of afkomstig uit) Engeland.
Een vliegtuig dat recht naar je toe (of van je af) vliegt zal, als hij op grote afstand is, laag boven de horizon lijken te staan en bovendien nauwelijks van schijnbare plaats veranderen.
De suggestie dat het een geostationaire satelliet zou zijn is geheel uit de lucht gegrepen: dergelijke satellieten staan boven de evenaar en dus niet in het westen.
Bovendien verspillen deze satellieten geen energie met knipperlampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog steeds zichtbaar. Ik kijk vaak naar boven en kan inmiddels wel het onderscheid tussen een vliegtuig en iets anders zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een satelliet kan best te vinden zijn in het westen toch? Hoe maken ze anders satelliet foto's van het westen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een satelliet kan zich in allerlei banen rond de aarde bewegen, maar de enige satellieten die "stilstaan" ten opzichte van een plaats op het oppervlak van de aarde moeten een omloopsnelheid hebben die gelijk is aan de snelheid van de draaiïng van de aarde.
Deze z.g. geostationaire satellieten bevinden zich alle in een baan exact boven de evenaar op een hoogte van 35 786 kilometer boven het aardoppervlak.
Zie verder de uitleg op wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geostationaire_satelliet#geostationair
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UIteindelijk zakte de ster....Ook mijn flikkerend ding ernaast. Ikzelf denk nu dat het alltijd zo is, maar het was ook wel heel erg helder. + voor de moeite en je verhaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een satelliet beweegt in een baan en zie je altijd bewegen.
Deze die de Aarde volgen zitten veel te hoog om te kunnen zien ;Op 40.000 km is het onmogelijk een satelliet van 3 meter te zien : dat is zoals vanuit Nederland een wentelwiekje zien in de States.
Dit is hoogstwaarschijnlijk geen ster maar een sataliet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satelliet in het westen zichtbaar kan geen "stilstaande" satelliet zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geostationaire_satelliet#geostationair
Vliegende dingen die uit zichzelf flikkeren zijn meestal heteluchtballon. Anders is het de atmosfeer van de Aarde die de flikkering veroorzaakt en kan het een ster, sateliet of planeet Venus zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Die flikkering zou ook nog eens dezelfde ster kunnen zijn. Met warmteverschillen kan de atmosfeer het licht zo buigen dat het net twee sterren lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ufo