Wanneer je je de oerknal voorstel als de knal die je hoort wanneer er een rotje ontploft, dan is die er nooit geweest.

Op de eerste plaats is het universum begonnen als een bal energie en voor geluid heb je materie nodig.
Op de tweede plaats is alles uit gaan dijen. Er is geen plaats geweest waar je (als dat al zou kunnen) een microfoontje in zou kunnen stoppen om zo de materie langs te horen stromen.

De term oerKNAL is dus een misleidende term.

Wanneer je met de oerknal het proces bedoeld welke is begonnen met het uitdijen van het heelal, dan is dat proces inderdaad nog steeds bezig. Sterker nog, de meest gangbare theorieën van dit moment geven aan dat die uitbreiding van het universum nog steeds versnelt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Hier eenzelfde vraag/discussie waar men ook stelt dat de term op zich ernstig misleidend is:
https://www.physicsforums.com/threads/when-did-the-big-bang-end.251394/
Thecis
7 jaar geleden
+
We bevinden ons midden in het "knalgebied". De oerknal is nog steeds goed meetbaar overal om ons heen (CMB)

Andere antwoorden (1)

Je vraag is niet te beantwoorden als feit, want de oerknal is een theorie. Volgens deze theorie uit 1931 is het heelal bijna 15 miljard jaar geleden met een knal begonnen vanuit een punt met bijna oneindig grote dichtheid. De knal zelf is dus al lang afgelopen, maar het effect (dat wel een meetbaar feit is) is nog bezig: het heelal dijt nog steeds verder uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Je vraag is niet te beantwoorden als feit, want de oerknal is een theorie." 'Ik heb een pen in mijn hand, er zit niks tussen de pen en mijn hand, ik ben op aarde, ik laat de pen los. Zal de pen naar de grond toe vallen?' Kan je die vraag feitelijk beantwoorden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zijn appels en peren. Je vraagt naar een voorspelling vooraf van een repliceerbare gebeurtenis terwijl de vraag gaat over een verklaring van een eenmalige gebeurtenis achteraf. En die gebeurtenis is eigenlijk onbekend; de oerknal een theorie over wat er mogelijk gebeurd is, op basis van huidige waarnemingen. De oerknal theorie is echter nog niet in staat alle gemeten feiten te verklaren; de theorie rammelt nog. Niemand weet zeker wat er echt gebeurd is, en het zal nog jaren duren voor een sluitende verklaring voor de huidige waarnemingen wordt gevonden.
Voor de duidelijkheid: ik geloof zelf in de oerknal, maar wetenschappers die ermee bezig zijn geven zelf juist aan dat het een nog niet volledige theorie is die nog lang de lading niet volledig kan dekken. Verdiep je er maar eens in, het is bijzonder interessante materie)