Waarom hebben gasplaneten geen gasmanen?

Onlangs weer in het nieuws: Manen met veel water, rond Jupiter en rond Saturnus.
Waarom hebben die planeten geen gasmanen?
Of: Waarom is het logisch dat zulke manen veel water hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

De reden dat er zo weinig gasmanen zijn bij gasplaneten is omdat ze vaak te weinig massa hebben om die gassen vast te houden dmv hun zwaartekracht. Bovendien kan er een opslorpende werking zijn op die gassen van de gasplaneet zelf.

Dat zulke manen wel water hebben en ijs komt omdat het wat kouder is in de buurt van de gasplaneten. Vaak worden door de getijdenkrachten van de gasplaneten het ijs van de gasmanen vloeibaar gemaakt.
7 jaar geleden
Gasplaneten bestaan alleen bij gratie van hun grootte in verhouding to de afstand tot de zon. Zo hebben ze toch genoeg massa om het gas bij zich te houden. Een gasmaan bij een gasplaneet zou in principe kunnen, maar dan moet de maan pakweg zo groot zijn als 'onze' Uranus (onze kleinste gasplaneet), even ver weg staan en dus een nóg grotere planeet bij zich hebben. Onmogelijk is het zeker niet, maar in ons zonnestelsel komt het in ieder geval niet voor.