Hoe kan een laser-geleid projectiel rekening houden met de kromming van de aarde als je weet dat een laser kaarsrecht is ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het wapen dat je hier afbeeldt is overigens niet lasergeleid, het lijkt me eerder op een poseidon of een polaris ICBM (InterContinental Ballistic Missile). Een raket die via een traject buiten de dampkring naar een vantevoren geprogrammeerd doel gaat.

Het beste antwoord

Meestal wordt dicht bij het doen een commando gedropt, die het doel dient aan te wijzen met de laser. Anders wordt de raket geprogrammeerd met coordinaten, wat doorgaans ook nog tamelijk precies is, als de coordinaten kloppen.

lasergeleide projectielen die hun laser kwijtraken gaan helemaal de weg kwijt raken. In de tijd van de Kosovo-oorlog 10 jaar terug zijn er raketten in Sofia (Bulgarije) terecht gekomen, zo'n 100km verderop. Stond hier natuurlijk niet in de krant, want het waren onze missers, maar op internet bij Bulgaren navragen leerde dat het wel degelijk waar was ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
doen=doel ... sorry
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt nogal van het type wapen af, maar het is zeer zeker mogelijk en het verbaast me ook helemaal niets om te horen dat er een dusdanige afwijking plaatsvond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van deze wist ik af, wie weet hoeveel we nooit gehoord hebben ;-)
Mijn vrouw heeft toen meermalen vliegtuigen neer zien komen, maar die zijn ook nooit als verloren gerapporteerd hier in het nieuws, want wat je niet verteld is niet gebeurd. Dat zal CNN wel van de Russen hebben geleerd ;-)

Andere antwoorden (4)

In de begeleidende brochure op pagina 4725 staat dat je als optie een auto-corrigerende gyroscoop kunt verkrijgen met instelbare variabelen. Nu de handleiding is in het chinees en ik kan de helft niet decrypteren. helaas - sorry
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De laser schijnt recht op het doelwit en het projectiel vliegt er in een boog naartoe.

Dit soort geleide projectielen kunnen niet gebruikt worden wanneer het doelwit niet in een rechte lijn zichtbaar is. Dus je hebt geen last van de kromming van de aarde, want die speelt pas een rol op zeer grote afstanden, en dan heb je niets meer aan je laser.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De lazer wordt rechtstreeks op het doel gericht. Vaak via (onbemande) vliegtuigjes of soldaten op de grond. De raket vliegt dus eerst richting het doel en focust zich dan pas heel op de lazer.

Het is overigens zo dat zelfs licht en dus ook lazer beïnvloed wordt door de zwaartekracht en dus niet kaarsrecht is. Al is het bijna te verwaarlozen, maar toch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is eigenlijk heel simpel, zie het bijgaande plaatje dat ik even snel heb gemaakt. Let niet op het amateuristische niveau van het plaatje.

1) De laserbron heeft een line of sight (LOS) met het doel, dat wil zeggen, waar de laser zich bevind is het mogelijk om met een rechte laserlichtbundel het doel te beschijnen.

2) Het wapen bevat een sensor die de reflectie van de laser herkent, vaak is het dan ook een puls met een bepaalde specifieke frequentie waar naar gezocht wordt, zodat verschillende wapens niet allemaal hetzelfde gaan doen.

3) Het wapen hoeft dus alleen maar direct 'zicht' te hebben op het doel (of eigenlijk op de laserreflectie op het doel), daardoor kan het bijvoorbeeld ook van een vliegtuig worden afgevuurd of iets dergelijks. Als het eerst maar in de buurt (lees in het zicht) van het doel komt dan kan het in het laatste stadium met vrij grote precisie het doel bereiken door de geleiding.