is er in dit universum iets te vinden dat constant stil staat en nooit beweegt ?

las ooit eens op mijn 20 ste jaar de inleiding tekst voor aan in een boek over taoisme waar in men vertelde dat er niets is wat stil staat en dat alles in het universum constant in beweging is ! en al hoe wel dit mij enorm veel geholpen heeft om uit eindelijke de leer van het taoisme te doen begrijpen vraag ik mij nog steeds af of dat in werkelijkheid ook zo is met het realistische tastbare universum ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, zoiets is niet te vinden. Het klopt inderdaad vanuit de natuurkunde dat alles voortdurend in beweging is. Of zoals de oude Grieken al zeiden "Panta rei". Moleculen en atomen bewegen in gassen en vloeistoffen. In vaste stoffen hebben ze wel een vaste plaats maar trillen ze nog steeds op allerlei manieren. Om ze volledig tot rust te laten komen zou je moeten koelen tot het absolute nulpunt (-273,15°C). Maar dit is principieel onmogelijk. Op grotere (kosmische) schaal zorgt de zwaartekracht ervoor dat alles in beweging blijft. Wanneer twee lichamen voor een moment in rust zijn ten opzichte van elkaar, dan zullen ze door de aantrekkende kracht het volgende moment naar elkaar toe bewegen.

Ja.. dat IS er, of juist ook niet :) Dit wordt ook wel de grote (innerlijke) Stilte genoemd, niet meer hoorbaar, zichtbaar, voelbaar, en is onberedeneerbaar,on-logisch, falcifeerbaar en zelfs ook niet 'benoembaar'.. Niet meer in 'tijd' uit te drukken..voorbij religies en alles wat we nu denken te kennen of weten... Voor degene die in dit universum dit ervaart is alle dualiteit opgeheven en een moment van zijn... ( is dit íets dan wel waar?? :)

Ja ruimte-tijd zelf is meestal niet in beweging. Alle objecten zoals planeten en atomen zijn in beweging.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100