Heeft mars ook een zomer of winter?

Heeft mars ook een zomer of winter;draaid mars om haar eigen as? is mars ook ooit door iets getroffen in het verleden zodat haar as scheef staat t.o.v. noord-zuidpool?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja zeker. Seizoenen worden veroorzaakt door de stand van de draaiings-as en die staat net als de aarde ruim 23 graden uit het lood. Dus Mars heeft met de aarde vergelijkbare seizoenen, alleen duren ze bijna twee keer zo lang vanwege de langere omlooptijd rond de zon.

Hoe de scheve stand van de mars- en de aardas is ontstaan is niet bekend. Onze Maan is waarschijnlijk onstaan als gevolg van een botsing met een kleinere planeet. Het zou kunnen dat dat Mars is geweest en dat daardoor ook de assen van beide planeten uit het lood zijn geslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van een documentaire (NGC?) over het marswagentje weet ik dat er seizoenen zijn op mars. Tijdens de winterperiode kon het wagentje amper worden gebruikt omdat de zonnepanelen niet genoeg zonnestraling konden ontvangen.

Het wagentje ging veel langer mee dan verwacht en daarom vonden ze het niet nodig om de hoek van de zonnepanelen gedurende het jaar aan te passen meen ik mij te herinneren.

Overigens bestaat er wat betreft de helling van de aardas (van onze planeet dus) een cyclus van ongeveer 41.000 jaar waarin zijn hoek verandert. Het lijkt mij dus dat andere krachten meespelen naast misschien een inslag van een meteoriet o.i.d..

Voor interessante info, zoek op;
- obliquity (daar hebben we het nu over);
- de andere twee Milankovich-variabelen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Edit: Dat een planeet om zijn as draait, zorgt slechts voor dag en nacht. De helling van deze as - waarbij hij tijdens zijn planetenjaar gefixeerd om de zon draait, zorgt voor de seizoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mars heeft net zo als iedere andere planeet gewoon vier seizoenen. Alleen is het effect op iedere planeet is anders net zo als de tijdsduur per seizoen.