Is het mogelijk dat de cyclus van dag/nacht en de vaste seizoenen worden verlegd door veranderingen in het universum (planetenstand)?

In 1e instantie door een natuurlijke oorzaak, eventueel ook door menselijk ingrijpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De Aarde op zich draait trager en trager vooral door de getijdenwerking van Maan en Zon....soms versneld of vertraagd door gebeurtenissen op de Aarde zelf.
voorbeeld : de Aardbeving in Chili een paar jaar geleden , de Sumatra aardbeving (0,000003 seconden) en mogelijks trager door het opvullen van het stuwmeer van de Drieklovendam.
Ook Jupiter en Saturnus lijken nog een minimale invloed te hebben.
Al bij al is de som veel te klein om over een grote ommekeer te kunnen spreken op kortere termijn.
De seizoenen zullen en zijn voortdurend aan het veranderen door obliquiteit , precessie en excentriciteit van onze aardas.
Het is echter op zeer lange termijn zeker mogelijk dat de seizoenen ,dag en nacht kunnen veranderen ...want dat was in het verleden ook zo ...miljarden jaren geleden bestond een dag slechts uit 16 uren of nog minder.
Maar we spreken nu wel over vele honderden miljoenen zelfs miljarden jaren.
Een dramatische gebeurtenis zoals het inslaan van een heel grote meteoor ....zou daar plotse invloed op kunnen hebben.
De planetenstand , het opzwellen van onze Zon en zo meer behoren tot een mogelijkheid in het verloop van de Aardse toekomst ....maar dat zal niet voor morgen zijn en of het ooit zal gebeuren is vooralsnog .....glazen bol.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn in de loop van de geschiedenis al gebeurtenissen geweest die invloed gehad hebben : vb :switchen banen Neptunus en Uranus ..... Mercurius heeft zijn mantel verloren ...Venus had mogelijks een Maan ....Onze Maan is waarschijnlijk ontstaan na een botsing met een hemellichaam ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dus miljarden jaren geleden de aarde veel sneller draaide, was dan ook de aantrekkingskracht veel groter? Daarmee bedoel ik dat we dus in principe zwaarder zouden zijn en dus meer spiermassa hadden (mits de voorloper van de mens toen al bestond).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de zwaartekracht hangt in eerste instantie af van de massa van het object, niet van de rotatiesnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorloper van de mens bestond nog niet . het allereerste micro leven bestaat maar 600 miljoen jaren en voor de mens en zijn voorlopers ....huh...2 miljoen jaartjes of zoiets.
Wat Stippel schrijft is correct : de zwaartekracht is afhankelijk van de massa

Andere antwoorden (1)

De snelheid waarmee de aarde om haar as draait neemt heel langzaam af. Daardoor wordt een (zonne)dag iedere eeuw ongeveer 1,7 milliseconde langer.