Zou een zwart gat in ons sterrenstelsel zichtbaar zijn, voordat de aarde wordt opgezogen?

Licht van sterren doet er een lange tijd over om op aarde zichtbaar te zijn. Als een ster een zwart gat wordt zouden we die dan nog kunnen zien voordat het ons einde betekent?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het beeld van een zwart gat dat als een stofzuiger alles opzuigt, klopt niet. Ook is een zwart gat geen monster dat alles wil opeten.
Een zwart gat heeft een enorme aantrekkingskracht. Maar zaken die door afstand niet aangetrokken worden, kunnen niet plotseling ingezogen worden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Een zwart gat heeft precies evenveel aantrekkingskracht als de ster waaruit het zwarte gat ontstond, zolang je natuurlijk op dezelfde afstand blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet Alpha Centauri maar Proxima Centauri is de dichtst bijstaande ster na de zon.

Het beste antwoord

Als een ster een zwart gat wordt, zien wij die ster nog als ster zolang het licht nog onderweg is.

Voorbeeld: het licht van de zon doet er ongeveer acht minuten over om de aarde te bereiken. Als morgenmiddag om 15:00 de zon ineens in een zwart gat zou veranderen, zouden wij tot 15:08 nog helemaal niets merken - sterker nog, we zouden niets kúnnen merken. We zouden nog heel gewoon de zon zien schijnen. Pas om 15:08 zouden wij ineens in het donker zitten.

Als de dichtstbijzijnde ster (Alpha Centauri) NU een zwart gat zou worden, zouden wij daar tot zomer 2019 niets van merken. Het licht van die ster heeft er namelijk ongeveer vier jaar voor nodig om ons te bereiken. Pas over vier jaar zouden wij zien dat Alpha Centauri zou zijn verdwenen.

Maar dan nog: als Alpha Centauri in een zwart gat zou veranderen, zou dat voor ons helemaal niets uitmaken. Oké, één ster minder aan de hemel - maar verder? Geen verschil.

(Ik ga even niet in op de materiestralen die sommige zwarte gaten langs hun rotatie-as uitzenden.)

We zouden niet worden opgezogen. Waarom ook? Aan de zwaartekracht verandert immers niets. Zelfs als de zon in een zwart gat zou veranderen, zouden wij niet wordne opgezogen. Het zou dan alleen heel donker en koud worden, maar de aarde zou heel gewoon in dezelfde baan blijven als nu.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien interessant te vermelden dat er zich in het centrum van ons sterrenstelsel, de Melkweg, op circa 27.000 lichtjaar van ons verwijderd, hoogstwaarschijnlijk een supermassief zwart gat bevindt, Sagittarius A genoemd. Plus voor het antwoord.