Voor welk deel komt de zonsverduistering op conto van de aarde en welk deel op conto van de maan?

Bij de zonsverduistering staan maan aarde en zon op een lijn. Dit komt vermoedelijk doordat de aarde een rondje rond de zon draait maar ook doordat de maan rond de aarde draait.

Nu weet ik niet of die draaiing van de maan om de aarde nu cumulatief werkt aan die van de aarde om de zon of juist tegengesteld.

Stel bijv. dat de aarde met 200.000 km/u om de zon draait en de maan met 400.000 om de aarde en ze gaan beide tegen de klok in dan zal de verduistering dus in een verhouding van 1:2 voor rekening komen van de aarde resp. maan (een 'verduisteringssnelheid' dan van 200.000 km/u (400.000-200.000) met een grote verduisteringstijd.

Maar stel dat de aarde kloksgewijs loopt en de maan tegen de klok in dan komt als het ware alles voor rekening van de aarde met een snelheid van 600.000 km/u (400.000+200.000) met dus een kortere verduisteringstijd.

Maar hoe gaat het nu precies in zijn werk en wat zijn de verhoudingen van bijdrage?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanaf het noorden gezien heeft zowel de aarde om de zon als de man om de aarde een baan die tegen de klok in gaat. Als de maan tussen de zon en de aarde staat dan is de beweging dus tegengesteld van richting.

Er is dus sprake van een "korte"verduisteringstijd zoals jij dat noemt.

n.b. de banen liggen niet in een plat vlak, maar het gaat om het idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat bedoel je met "Dit komt VERMOEDELIJK doordat de aarde een rondje rond de zon draait maar ook doordat de maan rond de aarde draait."? Dat is niet vermoedelijk dat is gewoon zo.

De verduistering komt volledig op conto van de maan. Als jouw schaduw op een mooie zomerse dag op de grond valt ligt dat niet aan de grond maar aan jou omdat jij tussen de zon en de grond staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Eerst zeg je dat het niet vermoedelijk is maar gewoon zo is, maar in de volgende alinea lijkt je dat weer te ontkennen want het komt volledig op conto van de maan. Was het dan toch een onjuist vermoeden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De maan draait om de aarde, de aarde draait om de zon. Soms valt de schaduw va de maan op de aarde. Wat voor ingewikkeldd constructie stel jjj je voor?