Stel dat de aarde dicht lang een super zwaar object vliegt, zou tijd dan aan de ene kant van de aarde sneller gaan dan aan de andere?

Stel dat de aarde dicht lang een super zwaar object vliegt, zou tijd dan aan de ene kant van de aarde sneller gaan dan aan de andere? ( zou ik er misschien een beetje uitleg bij mogen?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor je vraag maakt het eigenlijk niet uit hoe zwaar een object is. De theorie geldt voor àlle objecten met massa.

Natuurlijk is de praktische uitwerking van een ping-pongballetje vele male kleiner dan een zwart gat. Om echt merkbare verschillen te zien hebben we massa's ter grote van zwarte gaten nodig, maar een zwart gat heeft als nadeel dat die waarschijnlijk niet veel van de aarde heel laat.

De invloed van een massa op de ruimtetijd neemt exponentieel af. Een verdubbeling van de afstand is een verviervoudigde afname van de invloed van die massa.
Wanneer de aarde jouw zware massa zou naderen dan is de ene kant van de aarde (veel) dichte bij die massa dan de andere kant. De vervorming van de ruimtetijd is aan die kant dus exponentieel merkbarder dan aan de andere kant. Dus ja, theoretisch gesproken is er zeker verschil.

Maar dan weer in de praktijk: de afstanden in de ruimte zijn letterlijk kosmisch. De doorsnede van de aarde is op die afstanden in de praktijk te verwaarlozen. Het verschil in tijd dus ook. Pas wanneer de aarde letterlijk (bijna) in botsing komt met dat hele zware object dan zou er een merkbaar verschil kunnen ontstaan.

Wanneer we in een zwart gat zouden verdwijnen zal er niet alleen een verschil in tijd ontstaan, maar ook in afstanden.

Wanneer jij met je hoofd richting een zwart gat valt, dan is je hoofd dichter bij dat zwarte gat dan je voeten. Je hoofd wordt dus harde aangetrokken dan je voeten. Je hoofd wil dus sneller vallen dan je voeten. Het gevolg is dat je als een sliert spaghetti steeds meer uitgetrokken wordt. Dit effect heet dan ook "Spaghettification" en is een reëel verschijnsel bij materie welke in een zwart gat valt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix