Als ruimte eindig is, hoe ziet de grens er dan uit?

Alles wat eindig is heeft een grens. Wat is er voor te stellen aan de grens waar geen 'ruimte' meer is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (16)

De ruimte is oneindig. Al was hij dit niet dan konden wij nog niet weten hoe de grens eruitziet/ wat erachter is, dat is te ver om te kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me wat moet voorstellen, dan denk ik aan de film the truman show. Waarbij Jim Carry naar het einde van de studio komt: tegen een grote muur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de ruimte al eindig zou zijn is het nog steeds te ver om door ons gezien te worden, mocht er een grens zijn dan zou ik die ook graag zien.
Ga er maar van uit dat die er niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruimte is niet eindig, maar oneindig. Gaat buiten het voorstellingsvermogen van de mens, maar de enige mogelijkheid als je beseft dat een grens (ruimtelijk gezien) altijd overschreden kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij met onze aardse geest kunnen ons niet voorstellen wat oneindig is. Als de ruimte eindig is, willen we altijd weer weten wat er achter of na de grens komt.

Het niets kennen wij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zal altijd wat zijn..aan t einde zal weer t begin zijn van iets,of je moet het als mens niet voor kunnen stellen dat er echt niets zal zijn..maar als je "niets"al kunt benoemen dan is het al "iets"..en dus geen einde met niets...blijft lastig..

Toegevoegd na 3 dagen:
maar als ik me dan toch iets moet voorstellen erbij,dan stel ik me voor het gemak het universum even verkleint voor.en dan zou t meer uitzien als een onderdeel van iets grooters.zoals een cel een onderdeel van een lichaam is.dus ik stel me dan voor dat het universum een onderdeel is van een grooter wezen.en hoe dat er dan weer uitziet,tja..misschien wel net als een mens maar dan véél grooter..ik fantasseer maar wat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grens hoeft niet per sé zichtbaar te zijn. De aarde is niet oneindig, maar een grens is lastig aan te wijzen.

Misschien werkt het universum ook volgens het Pacman-principe. Lang genoeg in een richting, en je keert weer terug waar je begonnen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruimte is niet eindig, waarom dan de stelling " als" ?
Zo kun je ook gaan zitten brainstormen op de vraag: als die ene spermacel een beetje langzamer was geweest, en een andere had het eitje bevrucht, wat was ik dan geworden?
Als mijn vader met een ander het bed gedeeld had, wie of wat was er dan in mijn plaats geweest?
Allemaal niet terzake doende vragen, waar je je hersenen op kunt pijnigen, maar waar nooit een duidelijk antwoord op gegeven kan worden.
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
@Casp; dat is nou precies hetzelfde als wanneer ik tegen jou zeg: Laat mij de grens van de ruimte zien, of bewijs dat die er is.
Geen van ons beiden kan die vraagstelling beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is trouwens "als..wat stel je daar bij voor".t lijkt mij,als je dit een overbodige vraag vind,dat je m niet persee hoeft te beantwoorden toch
De grens is daar waar geen materie of energie meer is. Er is daar leegte, afwezigheid van wat dan ook. Op het moment dat je je voorstelt dat je daar bent, heb je die grens in gedachten alweer verlegd door je eigen denkbeeldige aanwezigheid in die leegte. Het is dus makkelijk om je dat voor te stellen, je hoeft je namelijk niets voor te stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het einde zit een glazen plaat. Daar houd het op, er is niks meer achter. Daar stopt het gewoon. En daarachter zit ook niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een grens is ,kun je dat zien aan de Douane.
Belasting betaal je overal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen grens.
Er is de grenzeloze uitgestrektheid van de leegte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heelal is 999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999.999 enz kilometer lang. De ruimte is oneindig! Dus je weet niet hoe de grens eruit ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grenzen hebben normaal de vorm van een paaltjes en prikkeldraad. In het universum zijn er lichtlijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet iets wat eindig is een grens hebben?
De lijn van een cirkel is ook eindig, maar heeft geen grens.