Je weet dat zware objecten andere massa's aantrekken. Zo trekt de Aarde ons aan.

Een zwart gat is een object dat zo'n grote dichtheid heeft, dat zelfs licht, wat ook een massa heeft, er niet meer aan kan ontsnappen. Deze aantrekkingskracht hangt ook af van de afstand tussen de massa's. Er is een bepaalde afstand voorbij welke het licht niet meer aan de aantrekkingskracht van het zwarte gat kan ontsnappen. Dit noem je de 'event horizon'. Voorbij deze grens kunnen wij niet waarnemen aangezien er geen licht uit kan ontsnappen.

Overigens is de 'kleur' zwart gewoon de afwezigheid van licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat zelfs het licht er door opgeslokt wordt en alles dus "zwart"is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gravitatiekracht van zwarte gaten is zo groot dat zelfs het licht er door wordt geabsorbeerd en niet meer zichtbaar is, je zou het kunnen vergelijken met materie dat zo dicht is dat je alle materie van de hele aarde in een notendop kon persen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat iets 'zwart' is betekent dat er geen licht meer afkomt, dat het geen licht uitstraalt of weerkaatst.

Licht kan aan een zwart gat niet ontsnappen, derhalve is een zwart gat 'zwart'.
14 jaar geleden
Niets maar dan ook niets kan ontsnappen aan een zwart gat . Zelfs licht verdwijnt er in . Dit is de rede dat een zwart gat een zwarte kern heeft en vandaar de naam zwartgat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een zwart is de keur zwart aanwezig en dus niet zwart wat wij zien want dat is slechts zeer donker blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel voorwerp is in de werkelijkheid echter volledig zwart, er wordt altijd wel iets van het licht teruggekaatst. Een uitzondering vormen zwarte gaten, waaruit door de grote zwaartekracht geen licht kan ontsnappen.