Hoe komt het dat planeten om de zon(een ster) heen draaien en er niet recht naar toe vallen?

Toegevoegd na 17 minuten:
Waar zorgt er voor dat de aarde(gas wolk) begon te draaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

heb je wel eens met een emmer water rondgeslingerd? Gewoon boven je hoofd langs, ondersteboven?... 't water valt er dan niet uit he... precies.. de planeten draaien in zo'n baan met zo'n snelheid, dat ze niet "uit de bocht" vliegen en ook niet op de ster vallen. In geval van de emmer met water wordt de trekkracht geleverd door je arm.. in het geval met planeten wordt de trekkracht geleverd door de zwaartekracht...
iets geavanceerder, de relativiteitstheorie zegt dat een massa de ruimte kromt.. een ster maakt als het ware een kuil in de ruimte.. de planeten cirkelen daar omheen als een knikker die op de wand van een ronde "pot"/put in de vorm van een "waterkolk" draait.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zonnestelsel, inclusief de planeten, is ontstaan uit een grote, langzaam ronddraaiende gaswolk. Die begon onder invloed van zijn eigen zwaartekracht ineen te vallen.

In het midden hoopte zich het meeste gas op. Dat werd de zon.

Rond de zon klonterde het materiaal samen tot kleine hoopjes. In de loop van miljoenen jaren klonterden die hoopjes weer samen tot steeds grotere hoopjes; zo zijn de planeten gevormd.

Er waren natuurlijk stofjes, en later klontertjes, die wel recht naar de zon toevielen. Die zijn in de zon gevallen, en door de zon verzwolgen.

Wat overbleef waren dus alleen die klonters die rond de zon draaiden. De aarde is zo'n klonter.

Zonder de zwaartekracht van de zon zou de aarde gewoon rechtdoor bewegen. En dus uiteindelijk van de zon wegbewegen, de diepe ruimte in. Door de zwaartekracht van de zon wordt de aarde in haar baan gehouden, waardoor de aarde altijd op ongeveer dezelfde afstand rond de zon blijft draaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het volledige verhaal over de vorming van de zon en de planeten is wat gecompliceerder. Ik heb me hier beperkt tot de essentie. Die is voldoende om te begrijpen wat zich heeft afgespeeld.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hemellichamen trekken elkaar aan. Tegenover die krachten staat de middelpuntvliedende kracht van het hemellichaam dat om het andere heen draait. Je moet het zo zien dat het hemellichaam eigenlijk rechtdoor wil vliegen. Door de aantrekkingskracht krijgt het steeds een rukje maar binnen. De middelpuntvliedende kracht en de aantrekkingskrachten houden elkaar in evenwicht, anders storten ze op elkaar of vliegen de ruimte in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwaartekracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de aarde en wat betreft de andere planeten niet naar de zon vallen komt doordat de snelheid van de planeten ten opzichte van de aantrekkingskracht van de zon. Precies het zelfde effect waardoor de spaceshuttle en de IIS rondje blijven draaien rond de aarde