Geluid reist door middel van lucht trillingen. Hoe is het mogelijk om geluiden uit het heelal te ontvangen aangezien daar geen lucht aanwezig is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat is niet mogelijk, om de reden die je zelf al aangeeft: er is geen lucht (of ander medium) om de trillingen door te geven.
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Waar hebben ze geluid van Jupiter dan, kun je een linkje geven ?
Via een radiozender. De astronauten in een shuttle kunnen gewoon praten omdat er lucht aanwezig is, zo ook kunnen zij in een microfoon praten. Dat signaal wordt omgezet in een radiosignaal, welke geen lucht nodig heeft, en zo kan op aarde gehoord worden wat astronauten te vertellen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zijn niet opgenomen, maar ze denken dat het zo klinkt. En sommigen objecten in het universum geven en radio signaal af en dat is vaak wat ze horen. Ruis is bijvoorbeeld geluid van het heelal.
Geluid vanuit het heelal, dan moet je denken aan explosies, nova's en uitbarstingen van allerlei dingen (quasars, zwarte gaten, heet gas, plasma's e.d.).

Dit noemt men geluid, maar dat is eigenlijk niet juist. Geluid is inderdaad een luchttrilling en dat kan niet in de ruimte, want geen lucht / atmosfeer / gasmoleculen aanwezig (wel lokaal natuurlijk).

Wat men bedoelt is dat met radiotelescopen wordt "geluisterd" naar de "ruis" die men opvangt. Dit is meestal rontgenstraling, maar kan ook radiosignaal zijn. Allebei echter vallen onder de elektromagnetische straling (net zoals licht) en eigenlijk zou het beter zijn om te zeggen dat men kijkt.

Kijken wordt alleen verbonden met een licht telescoop en dat zou je iets moeten zien. De signalen die men opvangt zijn erg gemakkelijk als geluid af te spelen op onze apparatuur en men zit dan ook vaak (letterlijk) te luisteren. Vandaar dat het geluid vanuit het heelal wordt genoemd.
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kleine correctie: met radiotelescopen kan geen röntgenstraling worden opgevangen maar zoals de naam al zegt radiostraling
Thecis
9 jaar geleden
Is inderdaad nogal een misser van me. Dank voor de correctie. Met radiotelescopen wordt inderdaad gewoon naar radiosignalen geluisterd.
Er zijn wel al veel plannen om radiotelescopen en rontgen- en optische telescopen naar hetzelfde te laten kijken. Als er iets interessants voorbij komt, heb je direct van alle drie de input om te kijken wat het was.
Op dit moment wordt er vaak met radiotelescopen gescand waarnaar men "moet bedelen" om er rontgen / optische telescopen op het event te richten.