Zou je energie kunnen maken met een orbiterende satelliet?

Wanneer je om een planeet oribiteerd wordt je getrokken door zwaartekracht. Zwaartekracht kun je omzetten in energie ( stuwmeer is een voorbeeld ). Door dynamos' te bevestigen op een satelliet ben ik benieuwd of je door de trekking EN draaing van de satelliet stroom kan opwekken. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke vorm van energie kan met wat verlies worden overgedragen. vraag is hoeveel verlies of efficientie de instalatie heeft. Efficiency (%) = (useful energy out ÷ total energy in) x 100. Gravitational Potential Energy = mass x gravity x height.
GPE = mgh. Kinetic Energy = 0·5 x mass x velocity2. KE = ½mv2. Work done = Force x Distance. W = F x d. Work done = Energy transferred. W = E. Power = Energy ÷ Time. P = E ÷ t. Je zou er dynamische energie overbrenging uit de bewegingen en zwaartekracht kunnen winnen wellicht, Via oscilatie of misschien via hydrodynamica maar weet niet of dat een winst is ten opzichte van de zonne pannelen die ongeblokkeerd door atmosfeer best wat opleveren kwa Kw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonne pannelen zijn het best natuurlijk. Maar wellicht handig als je ergens bent waar geen zon is. bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had de post per ongeluk bij reactie geplaatst dus heb hem nu bij antwoorden gezet. Zo kan wie het zoekt dit ook vinden. Ook heb ik wat bronnen toegevoegd.

Antwoorden (3)

Ja, er zijn ideeen over gyroscopen in een baan om de aarde te zetten, maar (zoals de link van het forum ook al weergeeft), is de opbrengst hiervan zeer laag:
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=558836

De russen hebben dit kennelijk ook al geprobeerd, maar de resultaten schenen niet goed te zijn (hearsay, geen linkje).

Echter, is er een sateliet om de aarde die zorgt voor een gigantische hoeveelheid energie op aarde. Deze is groot genoeg om ook daadwerkelijk effect te hebben. Er wordt gezegd dat deze biljart ballen eet bij de lunch. We kennen het alleen maar als de maan.
Maar weer serieus, de maan is dermate zwaar dat het effect heeft op een massa als de aarde en zorgt voor zodanige waterverplaatsing dat we met getijde-installaties wel degelijk daar energie uit kunnen halen. Ik gok niet dat je dit zo bedoelde.

Je zal doelen op energie genereren in de sateliet. Er is natuurlijk wel een reden dat alle ruimtevoertuigen, die energie maken in een baan, zonnepanelen hebben. Die zullen een stuk efficienter en / of technisch gemakkelijker zijn dan andere manieren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er wordt nog wel veel aandacht besteed aan Gyroscope propulsion:
https://www.youtube.com/watch?v=7Lka6d6DDBs
https://www.youtube.com/watch?v=DdMa5mQfYaQ
Thecis
9 jaar geleden
Nee dat kan niet.

Vanwege de vraag is het antwoord beperkt tot energie waarbij zwaartekracht een rol speelt, dus zonnepanelen of vergrootglazen of gedoe met straling laat ik buiten beschouwing.

Zwaartekracht zorgt er voor dat een satelliet potentiele energie bezit. Deze potentiele energie wordt omgezet in kinetische energie als de satelliet naar beneden valt (uiteindelijk ook in warmte door wrijving, bewegingsenergie bij het neerploffen op aarde e.d. maar dat laat ik ook maar even buiten beschouwing). Feitelijk houdt dit in dat de enige manier om zwaartekracht in energie om te zetten is door een satelliet neer te laten storten want het weer op hoogte brengen van de satelliet kost minstens net zo veel energie als die je krijgt door de daling. Tenzij je eenmalig gebruik wil maken van de energie (maar dat is volgens mij niet de strekking van de vraag).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Getijdenenergie is de enige haalbare vorm van energieopwekking waarbij zwaartekracht een rol speelt.