Wat is de invloed van de uitdijing van het heelal op de afstand aarde-zon?

Maw zou door afwezigheid van de uidijing de aarde dichter bij de zon staan door de zwaartekracht. Of is dat te verwaarlozen of heeft de uitdijng helemaal geen invloed op het zonnestelsel als zodanig?

De uitdijing van het heelal gaat met een verbluffende snelheid van 0.007 procent per miljoen jaar. Je kunt je voorstellen dat jupiter, mars, venus een vele male grotere invloed hebben op onze baan rond de zon. De invloed is zo klein dat hij niet eens meer te verwaarlozen is :),,, je vind hem gewoonweg niet meer terug.

( onze baan is niet rond maar ellips vormig, het verschil tussen ons verste punt van de zon en het dichtsbije punt is 5 miljoen km, als je de som van hierboven uitrekend moet je hem zien in het licht van dit soort getallen)
WimNobel
Dit is geen waardevol antwoord omdat het uitgaat van de verkeerde veronderstelling dat de invloed van de uitdijing op een of andere manier moet worden vergeleken met de wetten van Newton. Deze wetten beschrijven een kracht en die kracht bepaalt geheel de beweging. De uitdijing is géén kracht!
dit is geen waardevolle reactie, newton is hier nergens genoemd nog zijn wetten,, de uitdijing word wel degelijk veroorzaakt door een energie, zij is symetrisch, wij weten reeds vanaf het begin van de twintigste eeuw dankzij een beroemde duitse wiskundige dat er dan uit de aard der zaak gesproken moet worden over een kracht (Noether)

De baan van de aarde om de zon wordt geheel bepaald door de al door Newton geformuleerde wetten over aantrekkingskracht. Je hoeft dus niet bang te zijn dat (bij gebrek aan uitdijing) de aarde naar de zon toe valt.
WimNobel
Dit is een waardevol antwoord omdat het benadrukt dat de beweging van de aarde om dezon geheel bepaald wordt door de wetten van Newton.
De uitdijing heeft geen invloed op ons zonnestelsel. Niet zo heel lang geleden is ontdekt dat het 'uitschuiven' van de ruimte gebeurt in de lege gebieden, dus tussen de sterrenstelsels in.
Als je er een interessant en begrijpelijk boek over wilt lezen: Oerknal van Ed van den Heuvel.
De aarde wordt dus niet van de zon afgeduwd doordat de ruimte oprekt. Hij zal er waarschijnlijk ook niet naartoe vallen. Het is wel waarschijnlijk dat de aarde, als de zon een nova wordt, wordt opgeslokt door de (dan reusachtige) zon. Maar dat is pas over 4 of 5 miljard jaar.
Zoals de andere antwoorden reeds melden heeft de uitdijing geen invloed op ons zonnestelsel.

Er is wel een theorie, gebaseerd op de ontdekte versnelde uitdijing van het heelal, die stelt dat over 35 miljard jaar het heelal alleen nog bestaat straling omdat zelfs atomen door de uitdijing uit elkaar gerukt worden (zie de link).

In die theorie valt de melkweg zo'n 60 miljoen jaar voor uur U uit elkaar, het zonnestelsel zo'n 3 maanden voor uur U, de aarde zo'n 30 minuten voor uur U en atomen een moment voor het einde. Het goede nieuws is dat de aarde dan allang om andere redenen niet meer bestaat.