Bestaat de volgende theorie al over het groeien van het heelal?

Volgens de Oerknal theorie groeit het heelal doordat alle sterrenstelsels enz verder uit elkaar drijven.
Nu bedenk ik met mijn simpele benadering het volgende:

Stel een groep mensen staat in een gymzaal. En ze lopen van elkaar weg.
Dan groeit de gymzaal toch niet?
De mensen verwijderen zich alleen van elkaar maar de gymzaal blijft even groot.
We kunnen het eind van het heelal toch niet zien als dat er is?
Bestaat er al zo'n theorie?
Of maak ik hier wereld nieuws?
:p

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
En de Nobelprijs voor de natuurkunde gaat naar...Patcat :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eindelijk!
Thecis
10 jaar geleden
Ik vind het een hele terechte vraag. Door dit soort vragen neemt je begrip toe en stelt je in staat om te leren. Over het algemeen is het inderdaad net geen Nobelprijs materiaal, maar zo is ook Einstein begonnen (met de "simpele" vraag, wat zie ik als ik naast een lichtstraal met dezelfde snelheid mee ren). Excat dezelfde vragen als die van Patcat zijn gesteld voordat inflatie bekend werd. Dus goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Die theorie kan heel goed kloppen, maat het geval wil dat als marietje dichtbij staat haar beweging nauwelijks meetbaar is, terwijl Piet die een een eind verderop staat met 120 km per uur van je weg lijkt te wandelen. Zie Hubbles law. Dat is met jouw model lastig te verklaren. Leonard Susskind geeft wat colleges op youtube die misschien saai zijn, maar kosmologie en zwarte gaten opmerkelijk helder uitleggen zonder toeters en bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Neen, zo werkt het niet.
Het heelal groeit in het niets, er is niets buiten het heelal. Geen materie en geen tijd.
Het heelal kan dus ongestoord blijven uitdijnen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, jouw gymzaalmodel klopt niet.
Want wat gebeurt er als iedereen wegloopt? Dan botsen ze tegen de wand.
En dan kaatsen ze terug. Maar wat zou het dan moeten zijn waar de sterren tegen terugkaatsen?
Helaas gaat de werkelijkheid tegen ons beperkte begrip (gevoel) in.
Hetgeen ook het geval is met de quantumtheorie.
We zijn nu eenmaal geevolueerd om rode appels in groene bomen te zoeken. En erg veel verder kunnen we ons niet voorstellen.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ze botsen tegen de wand omdat we weten dat er een wand is.
We weten volgens mij niet dat er een "heelal wand" is. Want die kunnen we, als die er zou zijn, niet zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe zou die wand er moeten komen? er is niets buiten het heelal omdat er buiten het heelal niets bestaat, ook geen tijd.
Thecis
10 jaar geleden
Maar Patcat heeft wel gelijk. We kunnen niet verder zien dat de bol van 13.7 miljard lichtjaar om ons heen. Daarbuiten kan het best met tijdloze appeltaart naar Oud-Marsmannetjes-Oma's recept gevuld zijn... We weten het niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plusje voor Reddie, vooral vanwege die rode appels! Wij kunnen ons niets voorstellen, als we dat niet eerst in de een of andere vorm al hebben meegemaakt.
Denk aan bijvoorbeeld een vuurspugende draak. Is dat niet een geweldige fantasie? Nee, het is oude kost: een grote hagedis met vleermuisvleugels een een kampvuurtje in zijn neusgaten. Niks nieuws.
Wat je schrijft klopt niet.

Het is niet zo dat volgens de oerknaltheorie het heelal groeit doordat de sterrenstelsels verder uit elkaar drijven. Het is precies andersom. De sterrenstelsels drijven verder uit elkaar doordat het heelal groeit.

Sterrenstelsels kunnen in principe zelfs stilstaan. Maar als het heelal waarin ze stilstaan groeit, zeg maar als een elastiek dat wordt uitgerekt, of als een krentenbrood dat rijst, komen ze al stilstaand toch verder van elkaar te staan.

Jouw analogie van de gymzaal klopt niet omdat in die analogie de mensen zich DOOR de stilstaande gymzaal bewegen. Een beter model zou zijn dat de hele gymzaal van rubber is gemaakt. Iedereen blijft staan waar hij staat. Intussen wordt die hele rubberen gymzaal in alle richtingen uitgerekt: hij wordt langer, breder en hoger tegelijk.

Iedereen staat stil, en toch nemen alle onderlinge afstanden toe.

Dat is wat we zien gebeuren in het heelal. Op kleine schaal valt het (nog?) niet op, op grote schaal wel.

Cryofiel
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Gaat het heel ver om nu te zeggen omdat een quasar 11 miljard lichtjaar oud is, maar 29 miljard lichtjaar van ons af staat. Dus klopt het niet ;-p
Thecis
10 jaar geleden
Overigens gaat M-theorie (met de branes) wel een stap verder dan de huidige theorien. Het combineerde de 5 snaartheorieen en maakt wel de volgende stap over wat er wellicht buiten het (waarneembare) universum bevindt. Maar dat is al zo complex dat het hier wellicht te ver gaat.
Thecis
10 jaar geleden
naar aanleiding van welke opmerking?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurkunde>astrofysica. Ook wel astronomie.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt de wetenschap in hokjes verdelen, maar in werkelijkheid is de wetenschap natuurlijk een groot samenhangend geheel. Als je toch plakkertjes wilt plakken, dan heeft MrTomaat je vraag beantwoord.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb Bronnen toegevoegd aan mijn antwoord.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het is "slechts" de beste verklaring die we op dit moment hebben kunnen bedenken. Je kunt die natuurlijk verwerpen, maar bedenk je dat dit het allerbeste is dat we op dit moment hebben. Als je het allerbeste dat we hebben verwerpt, houd je natuurlijk iets over dat slechter is. Thecis heeft het over verfijndere theorieën. Die zijn nog onbevestigd. Als we ze kunnen bevestigen, zijn de huidige ideeën nog steeds juist. De nieuwe theorieën zijn slechts verfijnder. Daarmee vergeleken zijn de huidige ideeën wat groffer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de beste verklaring niet gewoon dat God 13,6 miljard jaar geleden met splijtstof op z'n slaapkamertje aan het spelen was?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat ligt aan je definitie van "beste"...     ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Yep. Net als de elektriciteitstheorie, waarop de werking van de computer is gebaseerd waarop je dit nu leest. Net als de zwaartekrachtstheorie, waarop het feit is gebaseerd dat jij nu geen contact hebt met het plafond. Jij lijkt het woord "theorie" op te vatten alsof het "verzinsel" zou betekenen. In de wetenschap heeft het woord "theorie" echter een geheel andere betekenis, namelijk: "verklarende beschrijving van de dingen die we zien". Elektriciteitstheorie, oerknaltheorie, zwaartekrachtstheorie - het zijn allemaal verklarende beschrijvingen van de dingen die we zien.
Thecis
10 jaar geleden
@AdriaanV: Mijn eerste reactie was wat sarcastisch aangezien Cryofiel, Daki en ik net een thread hadden afgerond met iemand die nagenoeg hetzelfde zei (de thread had op het einde 77 reacties!). Dus vandaar ook mijn smiley.
Cryofiel heeft gelijk en de theorieen, in het Engels beter aangegeven als Theorem (proven theory) zijn grotendeels bevestigd. Wat is nog niet instrumneteel bevestigd? Waar ik het over had, bijvoorbeeld M-theorie. En Cryo gaf dit al heel duidelijk aan dat het inderdaad verfijningen zijn.
Mocht M-theorie bewezen worden (en daardoor ook snaartheorie overigens) dan zijn de huidige theorieen / wetten (relativiteit, Newton, Maxwell, noem maar op) nog steeds van toepassing. Het is niet zo dat als dat eenmaal bewezen worden satelieten massaal uit de lucht gaan vallen omdat we de wetten niet goed hadden beschreven. En zoals Cryo ook al zei, we beschrijven de dingen die we zien. Sommige dingen worden daardoor ook verklaard, maar uiteindelijk weten we neit waardoor de ruimte zich zo gedraagt. We weten (en hebben aangetoond) dat het zo is, maar we weten nog niet waarom... (behalve dan dat we zeggen dat het kennelijk een eigenschap is).
Nee, de gymzaal groeit niet, maar de kring van mensen groeit wel, zo komt er steeds meer ruimte tussen de mensen, net zoals bij het heelal.
Er is ook een theorie dat als je de loop van de sterren terugdraait, dat ze dan weer bijelkaar komen.

Toegevoegd na 10 minuten:
om echt antwoord te geven op je vraag: hij bestaat niet, en klopt jammer genoeg ook niet :(

Toegevoegd na 6 dagen:
om toch jouw theorie te handhaven:
1) Je denkt de gymzaal weg;
2) Tussen de kring mensen span je een rubberen rondje (vorm van een trampoline);
3) En dan zweven de mensen uit elkaar, en trekken het rubber uitelkaar, met daarin de sterrenstelsels.